Storytel senaste förvärv är Telegram Bokförlag. Genom köpet kommer Storytel över en katalog med mer än 400 titlar varav en stor del är journalistiska reportage.
Storytel har köpt ytterligare ett förlag, denna gång är det ingen storaffär eftersom Telegram Bokförlag AB under 2016 omsatte cirka 1 miljon kronor och gjorde en vinst på cirka 90 000 kronor. Förvärvet gjordes genom Storytels dotterbolag Storyside AB.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Men tittar man bakåt i historiken på tidigare bokslut så ser man att Telegram hade en betydligt större verksamhet. Bolaget startade 2009 och 2012 omsatte man 7,8 miljoner kronor. Därefter har den sjunkit för varje år.
– Telegram la ner nyutgivningen för några år sedan och nu har de en del eböcker och POD-titlar som tickar på. Annika Seward Jensen som var förlagschef på Telegram jobbar hos oss sedan en tid och ägarna Telegram Studios har tidigare sålt av en del verksamheter. Deras fokus ligger på musiken, säger Jonas Tellander, VD på Storytel.
En logisk affär för alla parter med andra ord. Genom förvärvet får Storytel rättigheterna till cirka 400 journalistiska verk som ska bygga ut Storytels non-fiction- och faktautbud. Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra köpeskillingen.
– Det är en del fullängdsböcker men mycket reportage. Så vi ska göra ljudböcker av det mesta i delar av deras katalog. Kanske hälften, säger Jonas Tellander.
Telegram Bokförlag startade som ett traditionellt träboksförlag genom att 2009 köpa Svenska Schibstedtförlagens katalog. Från och med 2014 övergavs den traditionella träboksmarknaden och fokuserade helt på att bygga upp en digital katalog och jobba med den på adekvat vis, skrev bolaget i ett pressmeddelande i november 2014. Då lanserades varumärket Telegram Journalistik där Telegram förlag gav ut en rad reportage som eböcker och POD.
”Med Telegram Journalistik bygger vi en hel katalog av bra, berättande journalistik som publicerats genom tiderna och ger ut dem i bokform. Krönikor, essäer, reportage, artiklar, spännande features, djuplodande intervjuer, grävande reportage – journalister från den omsusade magasinsboomen under 80-, 90- och 00-talet har öppnat sina digra arkiv, och det har skrivits fantastiska texter även innan dess som vi nu digitaliserar och tillgängliggör på nytt. Det skrivs dessutom nya texter, som nu kan ges ut och köpas i bokhandeln – som en e-bok eller en tryckt bok, läsaren väljer.
I år släpper vi 150 titlar och ambitionen är att öka utgivningstakten ytterligare under nästa år. För första gången tillgängliggörs en helt ny slags katalog med ett innehåll som vi inte sett förut i det digitala utbudet – starka texter, tydligt innehåll, intressanta ämnen. Böcker att läsa på språng, hinna klart på resan till jobbet, orka läsa ut på kvällen. Telegram Journalistik är skräddarsydda böcker för e-boksläsarna.”
De sista nya titlarna på Telegram Journalistik kom ut hösten 2015 och i april 2016 började Annika Seward Jensen som senior editor på Massolit/Storytel.
Så det känns logiskt att alla dessa titlar nu landar hos ett förlagshus som verkligen lagt fokus på att digitalisera boken.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!