Audiobooks.com är en av få konkurrenter till Audible. Nu har ljudboktjänsten fått ny ägare genom ljudboksförlaget Recorded Books. RBmedia kallar sig ”världens största ljudbokförlag” – kanske blir Audiobooks.com en konkurrent till BookBeat i UK.
– RBmedia fokuserar på att producera och leverera premiuminnehåll i form av talat ljud och tänja gränserna för teknisk innovation. Genom att addera audiobooks.com till vår grupp av bolag kommer vi nu att kunna leverera ljudböcker från bästsäljande och prisbelönta författare direkt ill miljontals konsumenter, utöver att tillhandahålla ljudboksproduktioner och distribution av digital media, säger Tom MacIsaac, vd för RBmedia i ett pressmeddelande.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Recorded Books har som många andra ljudboksförlag fått ett uppsving genom digitaliseringen som inneburit ökad försäljning och därmed intäkter. Förlaget har nu bildat bolaget RB Media och förfogar via sina imprint (Tantor, HighBridge, Wave Sound, ChristianAudio och W.F. Howes) över mer än 30 000 ljudbokstitlar och via samarbeten kan de totalt erbjuda över 700 000 titlar i digitala format (eböcker, ljudböcker och magasin), skriver Publishers Weekly.
RBmedia bildades efter att riskkapitalbolaget Shamrock Capital köpt Recorded Books och investerat många miljoner dollar för att kunna göra strategiska uppköp. Det senaste köpet är Audiobooks.com som är en konkurrent till Amazonägda Audible.
Audiobooks.com i sin tur startade precis som Netflix med en fysisk produkt – Simply Audiobooks lät kunderna hyra CD-skivor och lyssna hur mycket de ville. När de sedan lanserade en streamingtjänst 2012 så erbjöds kunderna obegränsad lyssning till en månadskostnad av 24,95 dollar. Men i januari 2013 skrotades det erbjudandet och ersattes av två val: en bok i månaden för 14,95 dollar eller två böcker för 22,95 dollar.
– Bytet från ”lyssna så mycket du vill” till den nya modellen var inget enkelt val. Men efter att ha undersökt ljudbokslyssnarna vanor så stod det klar att möjligheten att kunna erbjuda en eller två böcker till en bråkdel av priset skulle gynna både användarna av tjänsten och göra den mer attraktiv för tillfälliga läsare som kanske bara har tid för en bok i månaden, meddelade en talesman för Audiobooks.com då, enligt CNET.
Enligt GoodEReader har tjänsten växt snabbt på senare år, både antalet titlar (nu över 100 000 titlar) och abonnenter. Deras app för Android och iOS laddades ner över 6 miljoner gånger under 2016 och intäkterna har ökat med mer än 30 procent per år. De räknar med att under 2017 kommer lyssnandet att överstiga 10 miljoner timmar. (Vilket dock låter lågt i jämförelse med Storytels siffror för 2016 där de hade 7 miljoner lyssningar vilket rimligen bör innebära mångdubbelt fler timmar.
RB Media kommer nu att parallellt investera i att försvara sin position som återförsäljare av ljudböcker och i rättigheter till ljudböcker.
Förutom att de säljer ljudböcker direkt till konsumenter via Audiobooks.com har RB Media även tjänsten RBdigital där de distribuerar innehåll till mer än 10 000 bibliotek. RBmedia har verksamhet i 38 länder, däribland USA, Canada, UK och Australien.
Det är ingen tvekan om att allt fler även utanför Sverige har fått upp ögonen för ljudboken som format.
Audiobooks.com erbjuder dock inte obegränsad lyssning i sin tjänst (något som man gjorde 2012) utan likt Audible så är det en ljudbok i månaden som gäller för månadsavgiften 14,95 dollar.
Frågan är om Storytel och BookBeat kan sprida den ”svenska” modellen med ”lyssna så mycket du vill” även i den engelskspråkiga delen av världen?
Bilden: Lyssna på så många böcker du vill eller bara en bok? Foto: Fotolia.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!