Tillsammans med tecknaren Karl Johnsson släpper Engelsforsförfattaren Sara Bergmark Elfgren serieromanen Vei – bok 1, en episk fantasyberättelse inspirerad av nordisk mytologi.
Sara Bergmark Elfgren har skrivit och skapat inom många olika medier och genrer: film, radio, romaner och bilderböcker, för att nämna några. Hon bokdebuterade som medförfattare till Cirkeln 2011, första delen i Engelsforstrilogin som Sara skrev tillsammans med Mats Strandberg. Trilogin har blivit både en nationell och internationell succé, och när Cirkeln filmatiserades 2015 skrev Sara filmmanuset tillsammans med regissören Levan Akin.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
I samband med Engelsforstrilogin kom seriesamlingen Berättelser från Engelsfors (2013), en bok med korta berättelser i serieform, tecknad av Kim W. Andersson, Lina Neidestam och Karl Johnsson. Även om det, förutom ett gästspel i Kim W. Anderssons Love Hurts, var första gången Sara skrev serier så var genren långt ifrån främmande för henne, eftersom hon alltid har varit en stor serieläsare. Nyligen utkomna serieromanen Vei – bok 1 är nästa steg för Sara som serieskapare.
– Vei föddes i samband med att Kalle [Karl Johnsson] skulle göra en följetong för seriemagasinet Utopi. Han hade länge haft en idé att han ville göra något kring jättarna i nordisk mytologi och deras relation till människorna. Det här var för över fem år sen och vi hade lärt känna varandra ganska nyligen. Vi pratade mycket om projektet och jag blev hans bollplank, och jag tyckte det vore kul att även inkludera de nordiska gudarna, berättar Sara Bergmark Elfgren.
Sara blev mer och mer engagerad och redan i andra kapitlet stod hon med som medförfattare. Serien gick som följetong i Utopi under en period, men det fanns hela tiden en tanke på att ge ut berättelsen som helhet. När följetongen började hade Karl Johnsson precis gått över till att teckna digitalt, hans teckningsstil utvecklades, och båda två kände att de ville bygga ut serien och börja om från början.
– Vi har gjort en total remake. Det är samma karaktärer som i följetongen, men vi har utvecklat hela konceptet, ungefär som att ta en novell och göra om den till en roman, säger Sara.
Efterhand insåg de att berättelsen blev för lång för att rymmas i en volym, så det resulterade i två serieromaner: Vei bok 1 och bok 2. För ungefär ett år sedan kom Kartago in i bilden, och nu i dagarna släpptes den första boken. Andra boken är planerad till 2018. Historien utspelar sig i en fantasyvärld: karaktären Vei bor i Jotunheim, enligt mytologin jättarnas värld, och hennes folk dyrkar jättarna som gudar. Vei själv är ett slags ledare och förkämpe för sitt folk, länken mellan gudarna och folket.
– Vei är van vid att ta kommandot. Hon är modig, ganska stolt och lite dryg, samtidigt som hon är empatisk och jordnära. Vi ville göra en hjälte som försöker göra rätt och gör sitt bästa för att navigera i omöjliga situationer.
Nordisk mytologi på framfart inom fantastiken
I Vei figurerar många välbekanta gestalter från den nordiska mytologin som Loke, Oden och Freja. Serieskaparna har både hämtat inspiration från och förhållit sig fritt till originalkällorna. De har gjort egna varianter av vikingatidens skapelsemyt och berättelsen om hur Oden fick sin makt. Och i mytologin är Loke jätte och blodsbror med Oden, men Veis Loke är Odens barn med en människa.
– Även man inte kan använda Vei som lärobok så funkar den absolut som inspiration till nordisk mytologi. För läsarens del behöver man inte ha koll på mytologin för att hänga med i handlingen, men för den som kan nordisk mytologi finns det en del roliga blinkningar och ytterligare dimensioner. Det har gjorts många berättelser om nordisk mytologi, men däremot inte så många som handlar om jättarna. Det finns något intressant i att använda existerande gestalter men vrida på det ett varv och se det från andra hållet.
En tendens som Bokprovningen 2016 visade var att mytologi, särskilt nordisk mytologi, var vanligt i bokutgivningen för barn och unga. Saras teori är att det kanske har blivit en mer naturlig del av landskapet i och med att fantasy har blivit större i Sverige. Många kanske känner sig trötta på Tolkien-inspirerad fantasy, och vill utforska mer lokala inspirationskällor.
– Det är skönt att mainstream-fantastiken har gift sig med nordisk mytologi, och att den blivit allmängods på ett annat sätt. På 90-talet försökte ju nazisterna skaffa sig monopol på allt som hade med vikingar och asagudar att göra. Men i dag är det tydligt att det är en del av vårt gemensamma världsarv. Marvels Thor och teveserier som Vikings, har fört in mytologin i mainstream. Samtidigt kan man förstås inte ignorera hur nordisk mytologi, dess namn och symboler, har använts av mörka krafter genom historien.
Vad tycker du själv är spännande med mytologi?
– När jag var liten läste jag väldigt mycket sagor och mytologiska berättelser, bland annat Maj Samzelius Hjältar och monster från himlavalvet. Jag älskade grekisk mytologi, ett tag när jag var fem år gammal ville jag byta namn till Atena. Jag hade nog lite storhetsvansinne där, men jag tyckte hon var riktigt badass – vishetens gudinna och samtidigt krigargudinna. Det jag alltid har gillat med mytologiska berättelser är att de är som sagor för vuxna med monster och hjältar, där det verkligen kan gå åt helvete. Det är mer dramatiskt och mer läskigt, och mer som står på spel än i “vanliga” sagor.
Serieskapande och serietrenden
Sara berättar att det är väldigt olika hur det ser ut när man skriver för serier. Vissa författare har på förhand tänkt ut exakt hur han vill att det ska se ut, medan andra ger mer frihet åt tecknaren. Själv erkänner Sara att hon inte kan rita för fem öre, men att hon tycker det är väldigt intressant med bildberättande. Hon berättar att Karl Johnsson brukar säga att hon är ett slags regissör för serien när de jobbar tillsammans.
Karl och Sara har jobbat på ett ganska udda sätt med produktionen av Vei. De sitter mycket sida vid sida och skapar tillsammans.
– Berättelsen har vuxit fram genom samtal vi haft under de senaste fem åren. När vi ska jobba med en scen har jag ofta skrivit ner en struktur för den och kanske lite dialog. Sedan sitter vi och diskuterar samtidigt som Kalle skissar. Vi skapar i stort sett alla bildlösningar tillsammans och jobbar väldigt organiskt, säger Sara.
Efter strukturen och grovskisserna är klara sätter Karl Johnssons stora arbete igång. Steg för steg utvecklas bilderna med först tusch och allra sist med färg. Utomlands är det vanligare att en serie skapas av ett helt team, men i Sverige är det många som gör hela teckningsprocessen själv, som i det här fallet. Det är också sällsynt att tecknare och författare jobbar tillsammans.
– Både Kalle och jag hoppas att andra tecknare och författare kan inspireras av vårt samarbete. Det är roligt att göra serier eftersom man både kan komma karaktärerna väldigt nära och berätta väldigt storslaget. Och det är ett så direkt medium, man kan visa upp en sida och genast få en reaktion. Vi har jobbat för att nå både de som älskar serier och nya läsare, och jag hoppas verkligen att vår bok kan vara en inkörsport för serieovana.
De senaste 20–30 åren har det kommit många svenska serier som blivit kritikerhyllade, men enligt Sara har det däremot inte kommit så många episka, färgglada fantasyserier som inte är självbiografiska. Utomlands, som i USA och Frankrike, är genren större.
– Just där ligger vi lite efter i Sverige, men jag tror och hoppas att det kommer mer av den här typen av serier. Det finns ett utrymme att fylla i det episka serieskapandet. Och jag hoppas att fler och fler ska våga sig på att läsa serier, avslutar Sara.
Fakta:
Vei – bok 1 av Sara Bergmark Elfgren och Karl Johnsson släpptes 29 mars på Kartago.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!