Snaplit.com är webbshopen som satsar på utbildningsorienterad litteratur i allmänhet och studentlitteratur i synnerhet. På åtta månader har de omsatt en och en halv miljon kr – något de planerar öka med en miljon under nästkommande år.
Mitt i sommarsemestern förra året öppnade Snaplit.com – en webbshop för studentlitteratur. Med en stark vilja att växa och bredda arbetar grundarna Harry Wohlin Struwe och Matthew Sgroi dock inte bara med studentspecifika böcker utan snarare generellt med utbildningsorienterad litteratur.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Vår kompetens är vår största styrka, säger Harry. I framtiden skall det vara naturligt att i första hand besöka Snaplit.com när man är ute efter att läsa in sig på ett ämne eller söka litteratur för vidareutbildning.
Harry och Matthew grundade bolaget Academic Imports Sweden AB under 2015 för att året efter lansera Snaplit.com. De hade mötts på Kalmar Science Park genom affärsutvecklaren Ulrik Brandén och kom från två olika världar som tillsammans visade sig utgöra en kompletterande kombination. Harry studerade då sista året företagsekonomi för musik och eventbranchen vid Linnéuniversitet men hoppade av när Matthew dök upp med 15 års erfarenhet från förlagsbranschen, mycket kunskap om studentlitteratur och viljan att starta något nytt.
– Jag hoppade av under sista året för att ge mig in i bokbranschen och driva Snaplit på heltid, berättar Harry. Jag har alltid varit intresserad av litteratur så det passar mig bra, och ibland måste man låta livet visa vägen.
Den ursprungliga idén handlade om att starta en grossistverksamhet för att fylla det tomrum de såg för handeln med främst engelsk litteratur efter att den svenska grossisten gått omkull.
– Tyvärr, eller som tur var, var vi inte intressanta för de stora återförsäljarna, säger Harry. Så vi satt med ett varulager som behövde säljas och tänkte ”varför inte testa göra det själva?” Givetvis ligger det mer bakom projektet än så, men i huvudsak var det anledningen som fick oss att starta Snaplit.com.
De flesta titlarna som Snaplit.com säljer idag är sk long-tail-titlar som tas in på beställning. Genom att leta efter mönster i orderhistoriken håller Harry och Matthew på att orientera och strukturera vilka titlar som efterfrågas under en viss period för att i framtiden kunna bygga ett funktionellt lager. Idag består lagret av ungefär 400 titlar men det är en siffra som är tänkt att stiga.
– Vi vet att det är viktigt för våra kunder att få sin litteratur så fort som möjligt och därför är det givetvis viktigt för oss att ha ett attraktivt lagerutbud, säger Harry. Planen är att utöka med mellan 300 000-500 000 titlar på sajten under året. Vi har ju tillgång till ett mycket större utbud än det du ser när du besöker Snaplit.com, men infrastrukturen har inte riktigt funnits där för att stödja ett så stort antal produkter. Det är ett pågående arbete och vårt utbud kommer att fortsätta växa en bra tid framöver. Det som ligger närmst i år är att vi tar in andra produkter än just böcker.
För att finna de nya titlarna researchar de själva, men får även förslag från förlag och befintliga kunder. Främst handlar de som är studenter på universitet och högskolor på snaplit.com men med ett rikt sortiment hittar även andra grupper från utbildningsföretag, skolor och yrkesgrupper till webbutiken. Harry och Matthew märker även att den sortens lärande litteratur som mer riktar sig till den enskilda privatpersonen som t ex självhjälpsböcker får mycket uppmärksamhet från kunderna.
– Vi ser definitivt ett stort intresse, särskilt tydligt för hälsotrender, säger Harry. Litteratur inom hälsa, mat och självhjälp är intressant för många. Vi vet också att vidareutbildning är otroligt viktigt och ett krav för många anställda. Speciellt i ett land som Sverige där kompetens är A och O.
Sedan starten förra sommaren har företaget omsatt en och en halv miljoner kronor – något Harry och Matthew är nöjda med. Nästkommande år räknar dem med att öka omsättningen med ytterligare en miljon kronor och året efter att dubbla den.
Hur tänker ni om framtiden?
– Det kommer att bli otroligt intressant att se vad som händer med bokbranschen de närmsta åren, speciellt studentlitteratur, säger Harry. Vi har en optimistisk syn på framtiden och mer idéer och planer än vi hinner genomföra. Vi tror dock på en ökad försäljning av digital litteratur och siktar på att bli en etablerad aktör även där.
Besök Snaplit.com
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.