Akademibokhandeln är en av finalisterna i Retail Awards 2017. Försäljningschefen Maria Edsman berättar om det arbete som gjorts de senaste åren – och vad som händer framöver.
– Det är verkligen jättekul att vi blivit nominerade. Vi har jobbat i flera år med att uppgradera butikerna så att de presenterar böcker och övrigt sortiment på ett inspirerande sätt. Men även satsat på vår personal som känner sortimentet och kan dela med sig av sina kunskaper till kunderna, säger Maria Edsman, försäljningschef på Akademibokhandeln.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Kategorin Årets butikskedja, en av tolv kategorier, framhåller en butikskedja som är lönsam och som genom långsiktigt arbete lyckas med produkt-och sortimentmix, butiksmiljöer, personalpolicy och kundservice. Vinnaren utses på årets Retail Awards som går av stapeln den 15 maj.
– Vår strävan är att vara proffs på retail, att hela tiden utmana oss själva och att mäta oss med de bästa detaljhandelsföretagen inom alla områden. Att vi nu uppmärksammas och är finalister i Årets butikskedja är fantastiskt hedrande, säger Maria Hamrefors, VD för Akademibokhandeln i ett pressmeddelande.
Författarevent bortom signeringar
I takt med att nätbokhandeln växt sig starkare har bokhandlare varit tvungna att utveckla butikerna på de områden som e-handel har svårare att matcha – exempelvis det fysiska mötet. Och då inte bara signeringar.
– Vi har jobbat mycket med butiken som mötesplats. Vi satsar hellre på författarträffar och bjuder in en eller flera författare till samtal med publik än bara en ensam författare som signerar vid ett bord. Att ta upp ett aktuellt ämne skapar en anledning att komma till bokhandeln, säger Maria Edsman till Boktugg.
Förra året genomfördes över 1000 olika event i Akademibokhandelns butiker runtom i Sverige där flaggskeppsbutiken på Mäster Samuelsgatan ensamma stod för över 100.
– Det är väldigt skiftande beroende på var butikerna ligger och vilket upptagningsområde de har. Det är inte bara kvällsaktiviteter. Vi har ofta författarträffar dagtid.
Lanseringen av kundklubben Akademibokhandelns vänner har blivit ett lyft för kedjan på flera sätt – inte minst när det gäller möjligheterna att marknadsföra event. Den tid då annonsering i den lokala dagstidningen gav valuta för pengarna i samband med en signering är sedan länge förbi.
– Vi har fått ett enklare sätt att informera om och bjuda in till våra events genom Akademibokhandels vänner. Det gör att vi får mycket större intresse för evenemang bortom den trogna kundkretsen som är i butiken ofta. Vi ser att vi lockar nya människor till författarträffarna, säger Maria Edsman.
Unikt sortiment med hjälp av designers
Ett annat område som Akademibokhandeln jobbat mycket med är sortimentet. Det finns en uppenbar svårighet för bokhandlarna eftersom alla böcker finns hos alla bokhandlare, både på nätet och i butik. Man kan konkurrera med sortimentsbredd, antal titlar men någon exklusivitet föreligger oftast inte.
– Vi jobbar kontinuerligt med att få bra bredd i butiken utan att det blir svårt att hitta i hyllorna. Möjligheten att skapa unika produkter ligger i det övriga sortimentet och där har vi gjort en del satsningar på unika produkter och unik design, säger Maria Edsman.
I samarbete med en leverantör (Nicotext) har Akademibokhandeln exempelvis utvecklat anteckningsböcker med motiv från akvareller av Josef Frank på omslaget. Dessa har Akademibokhandeln ensamrätt att sälja.
– Anteckningsböcker är en trend som blivit väldigt stor, de är nästan som en accessoar idag.
En kundundersökning har visat att hela 80 procent av kunderna under det senaste året köpt någonting på Akademibokhandeln som skulle vara en present. Det är också något som man tagit fasta på.
– Vi vet att det handlas mycket presenter, inte bara till jul. Vi har försökt positionera oss där genom bra förslag på presenter till olika tillfällen och med egenutvecklat presentpapper i samarbete med olika författare och illustratörer. Just nu med motiv utvecklat av Jason Diakité.
Det är lätt att tänka att nästa steg är att hitta andra presentartiklar som skulle kunna komplettera – och även ge högre marginaler än böckerna. Men vi ska inte förvänta oss choklad, te, blommor eller liknande produkter hos Akademibokhandeln.
– Nej, vi har i alla fall tills vidare tagit beslut om att hålla oss till produkter som har en naturlig koppling till bokhandel. Det finns mycket inom förvaring, (pärmar), skrivtillbehör, kalendrar och anteckningsböcker där vi kan göra sortimentet ännu mer lockande, säger Maria Edsman.
En del av sortimentet som sålt väldigt bra under lång tid är målarböcker för vuxna (och för all del för barn). Men den trenden verkar ha peakat.
– Ja, vi känner nog att det har mattats av så vi får se över den delen av sortimentet, säger Maria Edsman.
Caféverksamhet men troligen inga vinbarer
Så hur ska butikerna utvecklas framöver? Boktugg skrev nyligen om en amerikansk bokhandel i Denver som satsat på kombinationen bok- och vinbar.
– Vi har ju fem butiker som har café, de flesta i samarbete med Waynes Coffee. Det tycker vi passar in bra tillsammans med en bokhandel för att bygga mötesplatsen, däremot saknar vi utrymmen för en cafédel i de flesta butikerna. Och i nuläget finns det inga planer på vinbar, även om jag hört talas om att det tydligen funnits en gång i tiden på Mäster Samuelsgatan.
Under förra året tappade Akademibokhandeln ett antal butiker till Ugglan och JB-gruppen samtidigt som man fick fyra nya butiker (Bergvik Karlstad, Avion Umeå , Eurostop Halmstad och Stenungssund). Så här långt finns inga nya butikslägen identifierade för öppning 2017.
– Men vi håller öronen öppna för både nya lägen och butiker som kanske vill byta från andra kedjor. Vi är öppna för både franchise och fler centralägda. Däremot så nyöppnar vi flera butiker under året. Vi bygger om Mäster Samuelsgatan och den 31 mars öppnar Akademibokhandeln Uppsala i nya lokaler i ett mycket bra läge vid Stora torget. Även i Malmö byggs det om i Hansa där vi får en ny lokal, säger Maria Edsman.
Akademibokhandeln.se säljer som en medelstor butik
Under förra året öppnade ytterligare en butik som säljer till hela landet – Akademibokhandeln.se som är kedjans egen e-handel. En effekt av att man numera kan se hela sortimentet – även det som inte finns i lager i butikerna – är att trafiken till hemsidan ökat kraftigt.
– Flera undersökningar har visat att kunder förbereder sina köp hemma genom att läsa på nätet. Vi märker att många går in och kollar om en viss bok finns hemma i en viss butik och även använder funktionen för att reservera ett exemplar. Och sen finns det en del som handlar och väljer att få böckerna hemskickade.
Hur stor blir då e-handeln när man som Akademibokhandeln valt att ha samma pris på nätet som i butikerna? De prismedvetna klickar sig förstås vidare till Bokus eller Adlibris.
– Vår nätbokhandel säljer idag som en medelstor butik. Sen har vi inte marknadsfört den så aktivt eftersom vi inte ser något självändamål i att få fler att handla på nätet. Vi vill knyta ihop Akademibokhandeln.se med de fysiska butikerna och kunna erbjuda våra kunder samma koncept oavsett kanal samt möjligheten att handla var och när de vill.
Även om Akademibokhandeln nu kan njuta av nomineringen till Årets butikskedja (som man har chans att vinna) så slår man sig inte till ro. Det finns mycket kvar att utveckla för att vara konkurrenskraftiga även i framtiden – trenden mot mer e-handel är tydlig i alla branscher och butikerna måste hitta sina fördelar.
– Vi fortsätter utveckla sortimentet, personalen och butikskonceptet samt de digitala tjänsterna knutna till butiksnätet. Vi har även börjat testa en del tjänster och bland annat erbjudit skrivarkurser för kunder som drömmer om att bli författare, säger Maria Edsman.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!