Näthandeln är ingen stor konkurrent för Burdes kalendrar i handeln. Trenden i bokbranschen att nätet tar över allt större andel av försäljningen har gjort ett undantag när det kommer till kalendrar och konsumenterna verkar fortfarande kunna vilja känna och klämma innan de väljer vilken de ska köpa.
Burde Förlags AB har funnits sedan 1991. De är kanske mest kända för att sälja en uppsjö av olika kalendrar men idag erbjuder de också andra praktiska tillbehör som whiteboards och musmattor och har idag 55 anställda. 2016 omsatte bolaget ca 189 Msek vilket ger en tillväxt på runt 6%. Senaste satsningen är, sedan man köpt upp bolaget Papperix, en stor kollektion med olika grattiskort och när korten är ute på marknaden har förlaget över 3000 produkter i sitt sortiment.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Kalendermarknaden verkar heller inte vara lika påverkad av att en växande näthandel tar över det som säljs i de fysiska affärerna.
-Vi jobbar jättemycket mot bokhandlare, säger Marc Burde som är förlagets VD. Det är vårt forum. Bokhandlarna är duktiga på att sälja kalendrar. Produkterna som vi tillhandahåller har inte förflyttats så snabbt ut på nätet som andra varor men de nätaffärer som säljer Burdekalendrar lyckas bra.
Hos kontorsgrossisterna efterfrågas främst planerings- och baskalendrar medan väggkalendrarna går bra i daglig varuhandeln.
Men hur går det för de hederliga kalendrarna när världen i snabb takt digitaliseras?
– Det går bra, många använder både och vår försäljning ökar. säger Marc innan han vänder på frågan: Vad använder du själv?
Jag erkänner att det som fungerar allra bäst för mitt minne är att skriva ner saker i en kalender, helst en i minst A5 format. Ska jag kunna använda telefonens kalender måste allt från möten till tandläkaren ha en påminnelsenotis – annars glömmer jag bort det.
Ett brett utbud som skapas efter en gedigen trendspaning ger Burdes kalendrar de funktioner som efterfrågas idag. Det handlar om design och mönster, nya layouter och grafiska typsnitt men även om att kalendrarna skräddarsys efter målgruppen. Hälsokalendrar, träningskalendrar, projektledarkalendrar, lärarkalendrar och så de klassiska skolakalendrarna är heta just nu.
Förutom inovativa kalendrar och grattiskort har Burde dessutom skapat en ny app för en hälsosammare arbetsplats. Under ett och ett halvt år har man kartlagt och försökt åtgärda arbetsrelaterade åkommor hos de femtiofem anställda och denna häslosatsning blev grunden till idéen om en app för en bättre arbetsmiljö. Mycket skrivbordsarbete hade gett en galopperande spridning av musarmar och stela axlar på Burdekontoret och både personliga tränare och sjukgymnaster anlitades.
– Vi plockade in experter inom företagshälsa för att identifiera problemen och ta fram ett koncept för att lösa dem, berättar Marc. Det är övningar man kan göra med exempelvis gummiband under arbetsdagen. Sedan har vi paketerat allt samman i en app som heter Jobout. Och för framtiden har vi en plan på att ta in en författare och skriva en bok om det.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!