Från och med maj blir Hannah Nilsson en del av Norstedts Förlagsgrupps försäljningsteam. Hon har jobbat länge inom förlagsbranschen och kommer närmast från Natur & Kultur som försäljningsansvarig.
Hannah Nilsson, idag ansvarig för allmänlitterära försäljningen på Natur & Kultur, tillträder i maj sin nya tjänst som Key Account Manager på Norstedts Förlagsgrupp. Som Key Account Manager arbetar man fokuserat mot ett visst antal kunder, och Hannah kommer jobba med utgivning från både Norstedts, Rabén & Sjögren, Massolit och B Wahlströms mot olika återförsäljare.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Vi är otroligt glada över denna fina rekrytering som innebär ett starkt tillskott till vår försäljningsavdelning, säger Jenni Blom, vikarierande försäljningschef på Norstedts Förlagsgrupp.
– Det är en stor utmaning och det känns roligt att göra något annat. Jag har varit på Natur och Kultur i fem år nu, och när jag fick den här frågan kändes det alldeles för roligt för att säga nej. Det handlar om en mycket större lista än den jag jobbar med idag, Norstedts har ungefär tre gånger så stor utgivning per år som Natur & Kultur. Dessutom kommer jag att ingå i ett team, till skillnad från idag då jag jobbar ensam, säger Hannah Nilsson.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!
Vad är det som lockar med de förlag och varumärken du ska börja jobba med?
– Både att det finns ett nytänkande och en tradition som man värnar om. Det finns en bredd och ett djup i sortimentet som det känns roligt att representera, säger Hannah Nilsson.
Hannah har jobbat med försäljning i ett antal år på olika förlag, förutom på Natur & Kultur har hon även varit försäljningschef på Max Ström. Enligt Hannah har försäljningsarbetet både blivit lättare och svårare.
– Vi som jobbar med försäljning har blivit lite färre och det gör att det är lättare att hålla koll på varandra i branschen. Men det har också blivit svårare på grund av listorna har vuxit och man hinner inte prata lika länge om varje bok. Återförsäljarna måste träffa fler förlag och förlagen ger ut allt fler böcker. Inte minst har barnboksutgivningen ökat, idag är det betydligt fler förlag som satsar på barnböcker än tidigare. Det har varit en riktig boom och många vill ta del av den kakan.
– Vad som också blivit svårare med åren är att många blivit bättre på att se om sin ekonomi. Det är svårt idag att etablera nya författare och få igång ett författarskap, de flesta vill bara köpa det som verkligen säljer, säger Hannah Nilsson.