Förlag med egna nätbutiker kan ta ut svängarna för bokrean. Leopard rear alla sina titlar, Kira förlag sänker vissa titlar med 75 %, Idus låter författarna själva välja, medan Olika skippar rean helt och hållet.
Bokrean är för många förlag synonymt med att få ut stora volymer av sina titlar genom att sänka priserna, både på nätet och i fysisk bokhandel. Det kan även fungera som en marknadsföringsåtgärd i att få synlighet och nå ut till nya kunder. Ett antal bokförlag driver egna webbshopar som ett komplement för att sälja sina böcker, och det traditionella branschfenomenet bokrean spelar sin roll även där. Vi har pratat med några av de förlag som har en egen webbshop, och hur de har planerat inför bokrean i år.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Leopard kör alla titlar på rea
Leopard är ett av de förlag som brukar sänka priserna i sin webbshop. Så även i år, och nytt för i år är att samtliga titlar är med på rean i den egna butiken. Förlaget kommer gå ut med en rabattkod på sin hemsida som även gäller för nyutgivna titlar.
– Tidigare år har vi sänkt priser på utvalda titlar, precis som boklådorna, men i år prövar vi att sänka priset på alla titlar. Vi har en stark kundkrets som aktivt väljer att stödja oss, vi vill gärna ge tillbaka till trogna kunder och vi hoppas att det kommer uppskattas, säger Madeleine Persson, marknadsansvarig på Leopard förlag.
Kira hoppas locka nya läsare
Kira förlag, ett Malmöbaserat förlag med Öresundsprofil, satsar hårt på rean med stora prissänkningar och ser rean som ett sätt att hitta nya kunder.
– Ja, vi kommer att ha bokrea i vår webbshop. Vi har haft det några år och har fått fin respons. Det blir en riktigt bra rea för kunden, många av titlarna är prissänkta med 75%. Förväntningarna är att kunden ska hitta in i shopen och även hitta till förlaget, ta en stund att kika runt på vilka titlar som finns och hur vi satsar på att ge ut böcker om Malmös historia – skriven på olika sätt och med olika vinklar, säger Jeanette Rosengren, förläggare och VD för Kira förlag.
Idus låter författarna sätta priserna
Idus kommer också ha egen rea. De har valt att sänka priset på samma böcker i sin webbshop som på den vanliga bokrean, och till skillnad från på många andra förlag så är det på Idus författarna själva som bestämmer om de vill rea sina böcker.
– Våra författare får själva välja om de vill ha med sin bok på rean. Så vi låter dem styra helt. Nya eller gamla böcker har ingen betydelse, författaren bestämmer. Det brukar inte bli någon jätteförsäljning från hemsidan. Men vi vill ändå fortsätta med det då vi känner att det ger oss marknadsföring. Vi marknadsför i sociala medier, författarna delar och vi når på så sätt många som får kännedom om oss, säger Ulrika Slottner, VD för Idus förlag.
Olika förlag står över årets Bokrea
Ett förlag som har valt bort bokrean i år är Olika förlag, och enligt förläggaren Karin Salmson beror det på att de bara vill sänka priset på sina böcker när de behöver tömma sitt lager, och inte av princip.
– Vi tycker att en rea ska följa logiken ”rensa lager” och är inte så förtjusta i tanken att sänka värdet på böcker genom att trycka upp böcker bara för rean eller sälja böcker billigt ”bara för att”. Eftersom vi just nu inte har några böcker som vi så att säga behöver rea ut så skippar vi helt enkelt rean i år. Tidigare år har vi haft rea på böcker som är på väg ut ur sortimentet, och tycker att det har fungerat väldigt bra i vår egen webbshop och har hållit oss till den istället för att delta i andras reor, säger Karin Salmson, förläggare på Olika.
Foto: Urszula Striner (bild på Jeanette Rosengren), Björn Lisinski (bild på Karin Salmson).
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!