Även om digitala böcker ökar så satsar Adlibris på en jättelik utbyggnad av sitt lager- och logistikcentrum i Morgongåva. Ytan ska utökas från 17 000 kvm till 32 000 kvm.
Adlibrisgruppen som sedan 2012 har centraliserat logistiken till Morgongåva Företagspark i Heby kommun kommer under det kommande året att utöka sina lokaler med ca 15 000 kvm. Den totala ytan i Morgongåva Företagspark kommer då uppgå till 32 000 kvm.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Denna knappa dubblering av ytorna kommer primärt användas för att hantera Adlibrisgruppens starka tillväxt i existerande verksamhet men också för planerade nylanseringar.
Adlibrisgruppen omsatte 1.8 miljarder under 2016, en ökning med 21% mot föregående år, och sysselsätter idag under normalsäsong 180 personer i Morgongåva inom logistik och kundservice.
– Vi är väldigt glada för denna överenskommelse med Morgongåva Företagspark och att vi kan fortsätta vår långsiktiga satsning i Morgongåva. Vi ser en fortsatt kraftig tillväxt för den svenska e-handeln och glädjande nog växte Adlibrisgruppen mer än genomsnittet 2016. Med ökad försäljning krävs större ytor för att skapa ännu bättre förutsättningar för fler och snabbare leveranser till våra kunder. Extra glädjande är förstås att vi kommer fortsatta att skapa fler arbetstillfällen i Morgongåva”, säger Johan Kleberg VD Adlibrisgruppen i ett pressmeddelande.
Inflytten i lokalerna kommer ske succesivt under 2017 och i början av 2018. Totalt kommer Adlibrisgruppens lokaler i Morgongåva då att omfatta 32 000 kvm. Inflytten och ombyggnaden av lokalerna sker i samverkan med hyresvärden, Morgongåva Företagspark.
Försäljningen av fysiska böcker totalt minskade i Sverige 2016 och man ser en förflyttning till digitala format. Adlibris (och Bokus) tillväxt skedde väl förra året på bekostnad av försäljning i fysisk bokhandel.
Tror ni ändå att det går att fortsätta växa på fysiska böcker eller är det främst på andra produktsegment som kräver denna större yta?
– Vi tror absolut att vi kan fortsätta växa på fysiska böcker. Vi växte vår bokförsäljning med 17% under 2016 och genom att fortsätta satsa på snabbare leveranser och bra priser ut till kund så tror vi att vi kan nå ut till fler bokköpare och driva bokförsäljningen framåt. Vi satsar även på fortsatt tillväxt för Adlibrisgruppens övriga sajter, säger Linnea Wiklund, informationsansvarig på Adlibris.
Vid branschseminariet kring bokförsäljningen i Sverige 2016 berättades att under året såldes det 519 009 unika titlar (ISBN) i fysisk bokhandel och nätbokhandel tillsammans. Adlibris själva låg strax under 500 000 olika titlar som såldes under året, vilket visar att den långa svansen verkligen existerar i bokbranchen.
Normalt sett har Adlibris runt 150 000 olika boktitlar i lager. Utöver böckerna finns det mängder av andra produkter på lagret i Morgongåva: Produkter från Adlibris övriga sortiment (pyssel/DIY, leksaker & barn, papper & kontor) samt produkterna från Adlibrisgruppens andra sajter; Discshop, Kökets favoriter, Bamba och snart även Roliga Prylar, e-handelsbolaget som köptes nyligen.
Adlibrisgruppen är en del av Bonnier AB och består av e-handelssajterna Adlibris, Discshop, Bamba, Odla.nu, Kökets favoriter och Roliga prylar.
Bilden: På Adlibris lager i Morgongåva finns runt 150 000 titlar i lager, efter utbyggnaden kan det bli plats för ännu fler. Foto: Adlibris
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!