Den fysiska bokhandeln tappade hela 4,9 procent medan nätbokhandel och bokklubbar ökade 0,9 procent. Men totalt ökade försäljningen av allmänlitteratur under 2016 tack vare digitala abonnemangstjänster (Storytel, Nextory och Bookbeat) – utan dem hade försäljningen minskat 2,0 procent, enligt en ny rapport som presenteras idag.
Den totala försäljningen av böcker ökade med 1,6 procent under 2016 visar färsk statistik från Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen som idag presenteras i en rapport. Boktugg återkommer med kommentarer och insikter från det seminarium som föreningarna arrangerar idag i samband med genomgången av rapporten.
Sammanlagt ökade försäljning av allmänlitteratur hos återförsäljare av böcker, inklusive digitala abonnemangstjänster, med 1,6 procent räknat i ekonomiska termer. De digitala streamingtjänsterna redovisas för första gången i den här rapporten.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Det verkar som att alla ljudbokstjänster växer, samtidigt som vi inte kan se att vi tappat mot våra konkurrenter vilket tyder på att det finns ett ökat intresse för ljudböcker. Förklaringen är kanske en kombination av olika saker. Att lyssna och läsa i abonnemangsform och i mobilen har blivit naturligt, tidsaspekten spelar in, och att man kan göra annat medan man lyssnar, säger Storytels vd Jonas Tellander i en kommentar i rapporten.
– Den digitala marknaden är fortfarande rätt omogen så det är inte förvånande med en så hög tillväxt kontra den mer stabila fysiska marknaden. Att det är abonnemangstjänster och främst ljudböcker som driver på ökningen är främst enkelheten för användaren. Med bara en knapptryckning går det närsomhelst att ta del av tusentals böcker i din smartphone oavsett var du är eller vad du gör. Detta är i linje med hur media allt mer överlag
konsumeras, säger konkurrenten/kollegan Niclas Sandin, vd för Bookbeat.
Om digitala abonnemangstjänster/streamingtjänster som BookBeat, Nextory och Storytel räknas bort, minskade dock den totala försäljningen via övriga kanaler (fysisk bokhandel, dagligvaruhandel och internetbokhandel/bokklubbar) med 2,0 procent.
Rapporten Boken 2017 – marknaden, trender och analyser är skriven av Erik Wikberg, doktorand vid Handelshögskolan i Stockholm.
– Tack vare en stark tillväxt för digitala abonnemangstjänster växte marknaden som helhet. Det är glädjande men det är samtidigt viktigt att uppmärksamma att bokförsäljningen skulle ha minskat utan dessa nyare marknadsaktörer. Eftersom vi dessutom ser att bokförsäljningen ser väldigt olika ut i olika län är det angeläget att uppmärksamma de utmaningar som finns för att stärka läsningen i alla befolkningsgrupper och i alla delar av landet, säger Erik Wikberg i ett pressmeddelande.
Försäljning i fysisk bokhandel minskade med 4,9 procent medan internetbokhandeln och bokklubbar ökade med 0,9 procent. Dagligvaruhandeln visade en fortsatt minskning under 2016, motsvarande 5,6 procent, vilket dock är en procentuellt mindre nedgång än vad denna försäljningskanal uppvisat de närmast föregående åren.
Mats Ahlström, bokhandlare och ordförande i Svenska Bokhandlareföreningen, säger:
– Den fysiska bokhandelns nedgång har två generella förklaringar. Veckodagarna låg under kalenderåret 2016 på ett sådant sätt att en större andel konsumenter valde att handla julklappar på internet. Varken Nobelpriset eller Augustpriset genererade några stora försäljningssuccéer.
Barn- och ungdomslitteraturen visade en fortsatt ökning under 2016. Totalt ökade denna genre med 2,9 procent. Böcker för läsåldern 9-12 år ökade med hela 20,5 procent. Skönlitteratur och populär facklitteratur ökade också, motsvarande 1,4 procent respektive 1,9 procent. Deckare och spänningsromaner minskade med 6,9 procent trots många placeringar på listan över de bäst säljande skönlitterära verken under 2016.
Den bäst säljande skönlitterära boken under 2016 var Kaninjägaren av Lars Kepler. Den bäst säljande facklitterära boken 2016 var Ibland mår jag inte så bra av Therese Lindgren.
Bokförsäljning 2016 per försäljningskanal (miljoner kronor)
Fysisk bokhandel 1 392,6 (-4,9 %) Internetbokhandel/bokklubbar 1 950,2 (+0,9 %) Dagligvaruhandel 300,4 (-5,6 %) Totalt traditionella kanaler 3 643,3 (-2,0 %) Digitala abonnemangstjänster* 353,2 (+61,4 %) - varav eböcker 30,6 (+409,1 %) - varav digitala ljudböcker 322,6 (+51,6 %) Totalt (inkl digitala abonnemangstjänster) 3 996 (+1,6 %)
Försäljning (i Mkr, avrundat) i olika kanaler under tidsperioden 1 januari till 31 december 2016 jämfört med samma period 2015.
* Digitala abonnemangstjänster ingår inte i det ordinarie dataunderlaget denna rapport bygger på.
Bookbeat, Nextory och Storytel har dock lämnat statistik separat.
Om Bokförsäljningsstatistiken
Rapporten Boken 2017 – marknaden, trender och analyser presenterar försäljningsstatistik från den mest omfattande datainsamling av svensk bokförsäljning från återförsäljare som görs i Sverige och redovisar statistik för helåret 2016 jämfört med helåret 2015.
Detaljerade jämförelser görs mellan försäljningskanaler, genrer och format. Några områden inom statistiken belyses särskilt, t ex. barn- och ungdomslitteraturen som redovisas i fem olika underkategorier uppdelade på åldersgrupp. Till skillnad från tidigare rapporter innehåller Boken 2017 också en regional jämförelse mellan länens bokförsäljning, biblioteksutlåning och bokläsning.
Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen står bakom rapporten. Datainsamlingen har skett via företaget Bokinfo och omfattar uppskattningsvis cirka två tredjedelar av all försäljnings av allmänlitteratur i Sverige.
Mer information finns på http://www.forlaggare.se/bokforsaljningsstatistik.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!