Akademibokhandeln gjorde en vinst på 125 miljoner kronor under 2016. Omsättningen i de fysiska butikerna sjönk, främst på grund av nedläggning av olönsamma butiker, medan nätbokhandeln stod för tillväxten.
Akademibokhandeln, med dotterbolaget Bokus, stärkte resultatet ytterligare och redovisar ett rörelseresultat (EBITDA) på 125 mkr för 2016. Det motsvarar en resultatförbättring på cirka 20 %. Samtidigt ökade de digitala investeringarna, skriver företaget i ett pressmeddelande.
– Under året såg vi att e-handelstillväxten återigen tog fart på marknaden, säger VD Maria Hamrefors. Det blev särskilt tydligt i julhandeln då många kunder handlade sina julklappar på nätet. Jag är mycket nöjd med hur vi nu är positionerade och med det starka resultatet. Särskilt som vi nu ökat tempot i affärsutvecklingen både i butik och digitalt.
Bokus växte med hela 8,1 % medan Akademibokhandelns försäljning minskade med 2,3 %, bl.a. till följd av nedläggning av olönsamma butiker. Sammantaget blev koncernens tillväxt 0,5 %.
Under året gjordes flera strategiskt viktiga satsningar:
- Bokus mobilanpassade site lanserades i juni och har drivit trafik och konvertering i e-handeln.
- Satsningen på omnikanal i Akademibokhandeln med en rad digitala tjänster och e-handel har tagits väl emot av kunderna.
- Fyra nya butiker öppnades
- Non-books-sortimentet förnyades, bl.a. med en satsning på egna märkesvaror.
- Utveckling av butikskonceptet inleddes.
- 690 000 medlemmar rekryterades till Akademibokhandelns Vänner, som nu har 1,3 miljoner medlemmar.
Koncernens totala utveckling
Mkr 2016 2015 ändr % Försäljning 1 813 1 805 0,5 % Resultat före avskrivningar (EBITDA) 125 105 19,9 %
Akademibokhandelns omsättning uppgick till 1 251 mkr (1 281 mkr) och Bokus försäljning var 574 mkr (531 mkr).
Koncernens EBITDA-resultat förbättrades till 125 mkr (105 mkr). Nedläggning av olönsamma butiker, stärkta marginaler och lägre omkostnader låg bakom resultatförbättringen.
Fotnot: artikeln uppdateras med kommentarer…