Bonnierförlagen har rekryterat Susanna Romanus som förläggare till en ny utgivningslinje inom Bonnierförlagen. Den nya utgivningslinjen kommer lanseras under våren 2017 och fram tills dess är det locket på.
– Susanna Romanus är en av branschens mest meriterade och tongivande förläggare och vi är otroligt glada över att hon har valt att börja jobba hos oss på Bonnierförlagen med en ny och spännande utgivningslinje, säger Håkan Rudels, vd Bonnierförlagen, i ett pressmeddelande.
Susanna Romanus kommer närmast från tjänsten som Publicistisk chef på Norstedts som i samband med att hon lämnar passar på att göra en omorganisation av sin ledning.
Susanna Romanus började sin bana som redaktör på förlaget Alba 1988. Hon fortsatte sedan vidare till Albert Bonniers Förlag där hon arbetade som foreign rights, pocketansvarig och biträdande förläggare. Därefter följde två år som utgivningschef för skönlitteratur på Natur & Kultur. Sedan 2003 har hon varit verksam på Norstedts, först som informations- och marknadschef, och sedan 2008 som förläggare och publicistisk chef. Hon tillträder sin nya tjänst i april, men exakt vad hon ska jobba med framöver är hemligt.
– Jag får inte säga något mer nu, men det är en oemotståndlig möjlighet för mig. Jag ser fram emot att få vara med och starta något nytt och utvecklas själv på det sättet. Det är för spännande för att tacka nej, säger Susanna Romanus till SvB.
Håkan Rudels vill inte berätta om det handlar om ett nytt förlag, ett imprint eller bara en ny utgivningslinje inom ett av Bonnierförlagens befintliga förlag.
– Nej, det kommer mer information senare i vår, säger Rudels till Boktugg.
Kommer ni att rekrytera eller nyanställa fler personer till projektet?
– Det får vi också se senare i vår.