BTJ vill inspirera till läsfrämjande arbete med Läspeppen!

Läspeppen! är ett forum för kunskapsdelning kring läsfrämjande arbete. Redaktionen på BTJ och BTJ Förlag startade i höstas en Facebookgrupp där aktiva inom folk- och skolbibliotek kan utbyta erfarenheter och få inspiration.

Initiativet Läspeppen! startade i september 2016, och är på samma gång en grupp på Facebook och ett forum för kunskapsdelning och inspiration kring läsfrämjande arbete på folk- och skolbibliotek. Bakom gruppen står redaktionen på BTJ och BTJ Förlag. Inom ramarna för Läspeppen! arbetar BTJ aktivt med läsfrämjande kampanjer och hashtaggar. Den första, #läsminne, tar sitt avstamp i berättelserna om läsning i Ovan trädtopparna. Berättelser om att lära sig läsa och att fortsätta läsa av Anne-Marie Körling (BTJ Förlag 2016).

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

– Läsminnen är berättelser och minnen som vi kanske alla bär på, bra eller dåliga, roliga eller sorgliga. Syftet med dessa läsminnen är kort och gott att inspirera till läsning, berättar Eva Bengtsson, utgivningsansvarig redaktör på BTJ Förlag, en av de personer som jobbar med projektet, och uppmanar intresserade att  dela sina läsminnen under hashtaggen #läsminne på BTJ:s Instagramkonto eller i gruppen Läspeppen! på Facebook.

Med Läspeppen! arbetar fem redaktörer från redaktionen på BTJ och från BTJ Förlag. De kommer från lite olika bakgrunder inom (skol)biblioteks- och förlagsvärlden men gemensamt är passionen för litteratur i allmänhet och läsning i synnerhet.

Hur har intresset varit för Läspeppen! hittills?
– Vi har noterat ett stadigt ökande intresse sedan starten i september, med en liten boom de senaste dagarna, men vår förhoppning är förstås att ännu fler ska få upp ögonen för och delta i Läspeppen! säger Eva Bengtsson.

Plattformen för Läspeppen! är BTJ Förlag och dess utgivning som verkar för att stödja och stimulera den läsande och lärande processen i samhälle. Men teamet bakom Läspeppen! är även öppna för nya samarbeten med andra förlag som har läsfrämjande idéer. Ett exempel på detta är ett samarbete med Norstedts och Jonas Hassen Khemiri som nyss har avslutats.

– Under ett samtal med Stefan Skog (före detta förläggare på Norstedts) uppkom tanken om ett läsfrämjande samarbete. Vi hade då turen att bli erbjudna det sista av upplagan som fanns kvar av Jonas Hassen Khemiris Ett öga rött, berättar Eva Bengtsson.*

Medlemmarna i Läspeppen! uppmanades att dela med sig av hur de skulle vilja arbeta med Ett öga rött i skolan eller på biblioteket, huvudsaken var att syftet var läsfrämjande. Alla förslag belönades med en klass- eller gruppuppsättning i pocket.

Vad var syftet med samarbetet?
– Vi önskar förstås bidra till ökad läsning! Vi vill också inspirera och sprida de goda läsexempel som finns samt, inte minst, skapa en diskussion om läsningens betydelse för lärande. Forskning om själva läsinlärningsprocessen har under de senaste decennierna kommit att betona betydelsen av sociala sammanhang för läsutveckling, vilket till exempel framgår av Jonas Anderssons kunskapsöversikt Med läsning som mål (Kulturrådets skriftserie 2015). Genom samtalet om det vi läst kan djupläsning uppstå liksom förståelse för det vi läser.

– Sedan tror vi att det är av stor vikt att ge bort en hel klassuppsättning av samma titel. Om en hel klass eller grupp läser samma titel är chansen större att eleverna samtalar om boken och delar med sig av sina läsupplevelser.

Eva berättar att de efter att ha tagit del av alla förslag på hur man kan arbeta med boken ­insåg hur lyckosamt det var att de kunnat dela med sig av just Ett öga rött. Av de mottagna förslagen framgår att det finns så otroligt mycket man kan jobba med när det gäller Ett öga rött – det är till exempel en bok som tar upp utanförskap men också samhörighet vilket bör kunna leda till intressanta diskussioner. Sedan har boken filmatiserats vilket ger en perfekt språngbräda för jämförelser mellan bok och film. För att inte tala om vad som borde gå att jobba med kring språk och struktur.

– De senaste dagarnas tillströmning av nya medlemmar till Läspeppen!, varav många med förslag på hur man kan arbeta med Ett öga rött i skolan och på bibliotek, innebär att böckerna precis har tagit slut. Men vi har nya, spännande läsfrämjande aktiviteter på gång inom en snar framtid, så håll ögonen på Läspeppen! är mitt råd, avslutar Eva Bengtsson.

 

*Jonas Hassen Khemiris böcker kommer i ny tryckning hos Bonniers under 2017.

Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.