Det norrländska förlaget North Chapter satsar på en egen Youtubekanal med filmade författarintervjuer och samtal om bokproduktion, skrivande och förlagsverksamhet. Anna Granlund, VD, presenterar konceptet.
Idag finns ett stort intresse av att skriva och många drömmer om att bli publicerade. Det är en av anledningarna till att Anna Granlund, VD och förläggare på North Chapter, har startat upp en Youtubekanal kring skrivande och förlagsverksamhet.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Bokbranschen är ju också lite mytomspunnen och många är nyfikna på hur det är att samarbeta med ett förlag. Jag tror också att många är intresserade av hur det kan vara att driva ett litet förlag – det finns ju flera tusen små bokförlag.
Anna kommer själv att vara programledare i inslagen, korta klipp på 3-7 minuter. Innehållet kommer att kretsa kring författar- och bokpresentationer, samtal kring olika teman som att bli publicerad och recenserad, skrivprocessen, marknadsföring och att skriva i olika genrer. Det blir också löpande intervjuer med andra aktörer i branschen, såsom formgivare, lektörer och korrekturläsare. Då och då kommer även specialavsnitt från event, som exempelvis Littfest i Umeå. Ett annat fokus kommer som sagt vara hur det är att driva ett litet förlag.
– Jag ska öppna dörren till förlagsvärlden och berätta om vad vi gör bakom kulisserna, men också låta tittarna få ta del av både författare och historierna bakom våra böcker, säger Anna.
Än så länge ligger fyra klipp uppe på Youtubekanalen, som man hittar här eller genom att söka på North Chapter Book TV. Det kommer bli minst ett nytt avsnitt i veckan. Varje söndag kommer ett nytt klipp att läggas upp, men Anna säger att det däremellan kan komma kortare och mer spontana inlägg när hon stöter på något av intresse.
– Det känns kul att vara först med något! Många förlag har ju Youtubekanaler men där är främst boktrailers eller klipp från vanlig tv. Ingen vad jag kan hitta gör det jag tänker göra i det här formatet. Det finns poddar, men alltså inte i tv-form, säger Anna Granlund.
– Som ett litet bokförlag måste man våga vara modig och göra vad man kan för att synas i kanaler som inte kostar så mycket, och eftersom sociala mediekanaler såsom Facebook prioriterar rörlig film framför skrivna inlägg så ger detta mig mer synlighet.
Genom kanalen hoppas Anna få uppmärksamhet och följare, och hon ser det även som ett sätt att hålla liv i förlagets backlist. Eftersom förlaget North Chapter har en Norrlandsprofil är en annan förhoppning att öka nyfikenheten för landets norra delar.
– Jag tror att det finns ett stort intresse kring dessa frågor, med tanke på hur många som skriver och vill bli publicerade eller driver mindre förlag, avslutar Anna.
Ett smakprov från North Chapter Book TV kommer här:
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!