Adlibris nätbokhandel sålde för 1,519 miljarder 2016 vilket är en ökning med 17% från föregående år. När även Discshop, Bamba, Kökets favoriter och Odla räknas in omsatte Adlibris ehandel 1,775 miljarder (+21 procent).
– Vi har haft ett mycket starkt 2016. Med vår tillväxt på 21% ökar vi sannolikt mer än e-handelsmarknaden som helhet. Vi gör även ett markant starkare resultat jämfört med förra året, detta samtidigt som vi gjort stora satsningar i Finland, Norge och i det som för oss är nya produktkategorier som t.ex. leksaker/baby och pyssel/DIY, säger Johan Kleberg VD Adlibrisgruppen i ett pressmeddelande.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Adlibris är verksamma i Sverige, Norge och Finland och ökade under 2016 bokförsäljningen på samtliga marknader. Totalt uppgick Adlibris bokförsäljning till 1,519 miljarder vilket är en ökning med 17% från föregående år. Störst är ökningen i våra grannländer.
– Vi växte bokförsäljningen i Sverige med drygt 12%, i Finland med ca 22% och i Norge med knappt 30% på helåret, säger Johan Kleberg till Boktugg.
Allra mest ökade dock Adlibrisgruppens försäljning inom andra produktkategorier – hela 49%. De största produktkategorierna inom Adlibrisgruppen efter böcker är DVD/spel, leksaker/baby och pyssel/DIY.
– Vi börjar nå stor försäljning inom för oss relativt nya områden och i omställningen från en dedikerad bokhandel på nätet till ett e-handelsföretag lyckas vi samtidigt fortsätta ta marknadsandelar och behålla passionen inom det område som ligger oss allra varmast om hjärtat: böcker, någonting vi är väldigt stolta över, säger Johan Kleberg i pressmeddelandet.
Adlibris sålde en bok var tredje sekund 2016
Adlibris sålde i snitt en bok var tredje sekund under 2016 och den bästa försäljningsdagen på året var den 12 december. Den kommun i Sverige där bokförsäljningen ökade mest var Vetlanda följt av Strömsund och Nyköping.
Under 2016 breddade Adlibris verksamheten till en ny plattform och gick in som återförsäljare av böcker på CDONs marknadsplats. Man utökade även sin service till kunderna och öppnade ett e-handelsombud i Adlibris Marknad, Adlibris fysiska butik på Regeringsgatan i Stockholm.
– Vi vill hela tiden fortsätta utvecklas och driva bokmarknaden framåt. Genom att hitta nya vägar att nå ut och fler sätt inspirera våra kunder till bokköp bidrar vi till ett ökat läsande vilket är en stark drivkraft för oss, säger Kleberg.
Finns det beslut om några fler fysiska butiker?
– Inga hyresavtal är ännu undertecknade men vill öppna minst en till under 2017, säger Johan Kleberg till Boktugg.
99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare? Stötta oss gärna genom att swisha ett bidrag.