Nielsen BookScan sköter statistiken över antalet sålda böcker i flera länder, bland annat USA. Men nu säljer Nielsen denna del av sin verksamhet till NPD Group.
I affären som offentliggjordes den 20 januari ingår BookScan i USA, PubTrack Digital, PubTrack Higher Education, PubTrack Christian, Books & Consumer, PubEasy och PubNet som alla nu övergår till att en del av NPD:s tjänster i USA, skriver NPD i en pressrelease.
BookScan är den största mättjänsten för engelskspråkiga böcker i USA och mäter runt 85 procent av försäljningen av fysiska böcker via återförsäljare medan PubTrack Digital ger en bild av eboksförsäljningen genom information från över 30 förlag. De topplistor som Publishers Weekly publicerar och som vi refererat till flera gånger produceras av Nielsen Bookscan.
– Branschexpertis är ett kännetecken för NPD och vi ser fram emot att erbjuda nya tjänster till bokbranschen. Precis som många av våra branscher upplever förlagsbranschen en snabb och dramatisk förändring. Genom att kombinera data och branschkunskap kommer vi att kunna ge branschen en fördel i att förstå och förutse trender, säger NPD:s vd Karyn Schoenbart.
NPD har funnit i mer än femtio år och levererar marknadsinformation och analysverktyg till mer än tjugo branscher och har mer än 1200 återförsäljare som partners – som i sin tur representerar över 165 000 butiker över hela världen. Bolaget omsätter runt 300 miljoner dollar.
Nielsen kommer fortsatt att äga Nielsen Book och driva den verksamheten vidare i nio andra länder, däribland Storbritannien. Det inkluderar Nielsen BookScan, Nielsen BookData, Nielsen Books & Consumers, Nielsen BookNet, Nielsen PubEasy, Nielsen PubTrack Digital, samt ISBN-registreringen i Storbritannien. Koncernen Nielsen Holdings PLC omsätter 6,2 miljarder dollar (2015) och har verksamhet i över hundra länder (däribland Sverige).