Nätbokhandlaren Adlibris investerar 2,4 miljoner i riskkapital i startupbolaget Shipwallet som utvecklat en jämförelseplattform för frakt åt e-handelsbolag, skriver Di Digital.
– Detaljhandelns strukturförändring mot e-handel har bara har börjat och det är genom snabbare innovation av leveranserna som vi kan accelerera hela e-handelns tillväxt. Shipwallet är ett innovativ och visionärt bolag som med sina existerande och framtida produkter får detta att hända. När möjligheten fanns att investera var det ett enkelt beslut, säger Adlibris vd Johan Kleberg till Di Digital.
Med hjälp av Shipwallet kan en e-handlare rangordna de olika fraktalternativen, baserat på kundens information, när man kommer till kassan och låta kunden välja hur man vill få sina varor levererade. På plattformen finns en rad fraktalternativ, däribland stora välkända som Postnord, DHL, Schenker och Bring, men även budfirmor som Jetpack och Ryska posten. Kompletterat med nykomlingar som Instabox och Budbee är med, liksom Postmates och Uber. E-handlaren kan välja vilka alternativ som ska aktiveras men plattformen sköter integrationen.
Shipwallet har fått in storkunder som Mediamarkt och Footway. Adlibris jobbar sedan en tid tillbaka med Shipwallet för att implementera deras tjänst. De sistnämnda har nu valt att gå in som delägare i Shipwallet.
Adlibris VD flaggar dessutom för att det kan komma fler investeringar i andra intressanta bolag, inte minst inom e-handelssegmentet.
– Vi tittar löpande på förvärv av mindre e-handlare. Men vi vill också göra fler investeringar i bolag vars tjänster förbättrar upplevelsen för våra kunder och som delar våra visioner kring e-handel, säger Johan Kleberg till Di Digital.
Bilden: Adlibris Market i Stockholm ska bli utlämningsställe för böcker, men samtidigt satsar Adlibris hårt på olika fraktalternativ för dem som vill ha leverans hem eller till andra platser. Investeringen i Shipwallet är del i detta. Foto: Adlibris.