Egenutgivaren Johanna Svanborg från Gotland har skrivit kontrakt med Storyside efter sin marknadsföringssuccé. Nu blir hennes Skalets röda strimma ljudbok.
Johanna Svanborgs framgångssaga fortsätter. I mars i fjol gav hon ut thrillern Skalets röda strimma på eget förlag sedan hon gått vidare till manusmöte hos tre av de stora svenska förlagen men snubblat på mållinjen. Efter att ha bedrivit en hejdundrandes marknadsföringskampanj där hon med värme och målmedvetenhet först erövrade Gotland, sedan Sverige och börjat glänta på dörren till utlandet blir Skalets röda strimma nu ljudbok.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Strax efter trettonhelgen skrev Johanna kontrakt med Storyside i Stockholm med fler intresserade förlag på kö.
Med sin ödmjuka men bestämt ambitiösa inställning är det Johannas egna initiativ som varit drivkraften till att hon nu till sist signat sin bok hos Storyside. Innan jul hade hon kontaktats av tre andra förlag som alla ville ge ut boken som ljudbok och Johanna stod inför det delikata problemet att välja vem det skulle bli. Men trots denna angenäma situation var det något som strax efter nyår började krypa i kroppen på Johanna och hon ställde sig själv frågan om hon gjorde helt rätt.
– Jag brottades med tankarna eftersom en del av mig tyckte att jag skulle vara förbaskat glad och tacksam för att så många vill ge ut mig, men samtidigt så fanns det en annan tanke också, berättar Johanna. Dessa tre förlag ger ”bara” ut ljudböcker på svenska och min bok översätts just nu till tyska och till engelska.
För att följa sin magkänsla gick Johanna därför in på Storytels Facebook sida och skickade iväg ett kort pm en onsdagskväll. På torsdagen fick hon svar att de inte kunde hjälpa henne utan hänvisade henne till de mailadresser som finns.
– Jag skickade då ett mejl och talade om att jag kom på manusmöte till Piratförlaget, Norstedts och Bonniers och talade också om hur bra det har gått för boken, säger Johanna. Självklart berättade jag om reportagen på boktugg och egenutgivarna. Jag talade också om att det är snabba ryck som gäller annars signar ett annat förlag mig nästa vecka.
Det tog ett par minuter, sen plingade det i inkorgen och Johanna hade ett svar där kontakten på Storytel bad om en pdf. Sedan väntade några dagars spänning.
– Fredagen var en röd dag så det blev en lååång helg, säger Johanna. På måndagen var det klart och på torsdagen åkte jag till Stockholm och skrev kontrakt med Storyside!
Johanna som lever, verkar och skriver på Gotland önskar sig nu en gotländsk uppläsare.
– De tyckte att det var en bra idé men jag vill inte säga något namn ännu, säger hon lite gåtfullt.
De snabbt växande framgångarna färgar av sig på Johannas liv och skapar förändring. Sedan flera år har hon drivit en klädaffär i Klintehamn men nu är den utlagd för försäljning.
– Hela fastigheten är till salu för jag hinner inte med den längre, konstaterar Johanna.
Det stora modet Johanna bär att våga tro på sig själv till den milda grad att hon nu verkar klättra bland framgångarna utan gräns, bottnar i en historia långt tillbaka i tiden:
– Jag var retad i mellanstadiet och hade kommit efter med läsning och skrivning. Så när jag sen började högstadiet så låg jag inte bättre till precis. Vår svenskalärare gav hela klassen en åtta verser lång dikt av Elmer Diktonius som vi alla skulle skriva en uppsats om. Det blev tre skrivböcker fulla från mig, det var så kul att skriva så jag glömde helt bort att jag inte kunde stava så bra. Orden bara rann ur mig! Läraren skulle läsa upp de tre bästa för hela klassen och jag höll tummarna, de första två han läste upp var inte min någon av dem.
– Sen sa han att han skulle läsa upp den som inte bara var den som fick högst betyg i denna klass utan också var den bästa han läst som svenska lärare. Och den var min.
– Sen den dagen har ingen kunnat sätta sig på mig, ingen. Sen den dagen har jag gått med ett leende och om någon har kommit och varit sur eller snäsig så har jag svarat med att vara glad i retur och det förlamar den sure.
Om jag inte talar om att jag finns, vem ska då veta det?
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!