Storimi vill bli appen där yngre läser böcker. Från andra sidan Atlanten arbetar Mia Breitholtz som marknadschef för Storimi. Med grundviljan att barn ska få så många möjligheter som möjligt att höra en saga seglar de nu in på marknaden för att expandera.
Storimi är en ny bokapp för barn i åldern 0-9 år som lanserades i hösten 2016 – i runda slängar ett halvår efter att Kids Read kom in på marknaden. I Storimiappens digitala bokhylla finns hundratals barnböcker och sedan lanseringen har över 100 betalande användare sprängt vallen för 4000 nedladdningar. En extra finess är att Storimi låter användarna spela in sagan medan de läser så att barnet kan lyssna till förälderns röst senare.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Även förlagen är positivt inställda. Bonnier Carlsen, Natur & Kultur, Rabén & Sjögren, Tukan och Idus förlag har samtliga skrivit avtal med Storimi.
– Det är väldigt roligt att förlagen gillar Storimi och jag ser fram emot att få skriva avtal med fler förlag under 2017, säger Mia Breiholz, medgrundare och marknadschef. Jag tror intresset för Storimi kommer sig av att många förlag är sugna på att hitta en lönsam digital lösning.
Mia bor i New York men det fysiska avståndet till de svenska kollegorna Erika Kitana som startade bolaget 2015 tillsammans med Felix och Axel von Heland, krymper med teknikens hjälp. Med ett förflutet i IT-kommunikation och marknadsföring, ger arbetet med Storimi Mia möjligheten att sträcka ut sin yrkespotential i kombination med intresset för böcker och erfarenheten som småbarnsmamma.
– Att jag befinner mig i New York har både för- och nackdelar, säger hon. Det är klart att jag kan sakna resten av teamet som är på plats i Stockholm, men jag tror samtidigt att distansen kan få oss att bli mer fokuserade. Var och en är väldigt duktig inom sitt område och så försöker vi vara noga och checka in med varandra för att stämma av och peppa. Att jag sitter i New York är också en fördel när vi nu inleder diskussioner med amerikanska förlag.
Teamet bakom Storimi har en grundintention att barn ska bli lästa för så ofta som man vill. Den digitala bokbranschen möjliggör detta genom sin lättillgänglighet. Ju fler aktörer på marknaden som kan tillhandahålla detta desto bättre resonerar Mia:
– Tittar man på hur utvecklingen har varit hittills så tror jag att man behöver ha något extra utöver de digitala böckerna i sin tjänst för att det ska bli värdefullt för läsarna och kunna ta fart. Om fler tjänster betyder att fler barn blir lästa för är ingen gladare än jag.
Än så länge finns appen bara tillgänglig för appleanvändare men man har planer på att bli tillgängliga för fler kunder.
– Självklart vill vi att alla ska kunna få tag i Storimi, säger Mia. Därför håller vi på att utveckla Android-versionen.
Inför 2017 satsar Storimi stort och hoppas på att kunna expandera – både i Sverige och världen.
– Jag är så glad och tacksam för den fina starten Storimi har fått, säger Mia. I vår har vi ett flertal investeringsmöten bokade och tanken är att avsluta en investeringsrunda så att vi kan kommersialisera och gå ut stort. Vi har fått ett fint mottagande hos utländska förlag så 2017 är nog också året vi lanserar Storimi på ännu en marknad.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!