Samarbete, öppenhet och rimliga förväntningar. Marthina Elmqvist är Ophelia Publishing’s spindel i nätet och hon tror att man i längden vinner på långsiktiga samarbeten snarare än på snabba affärer. Det senaste tillskottet bland hennes klienter är det kända ansiktet Agneta Sjödin.
Ophelia Publishing grundades 2010 av Marthina Elmqvist. Sedan dess har agenturen utvecklats från en frilansande konsulttjänst till att bli ett fristående bolag med kontrakterade författare. Men den största förändringen har varit att ta klivet utanför Sverige och starta upp internationell agenturverksamhet.
Marthina har verkat inom den kulturella sektorn i nästan tio år där hon också frilansat som pr-konsult och marknadsförare åt film- och teaterproducenter och andra aktörer knutna till kulturen.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Jag har egentligen tre huvudtjänster, säger Marthina. Agentrepresentation av ett författarskap eller annan kulturyttring. Där förhandlar jag kontrakt, säljer in avtal och presenterar upphovspersonernas verk för nationella och internationella intressenter. Sedan arbetar jag som PR- & marknadsföringskonsult åt författare och andra som behöver dessa tjänster. Och den tredje är att jag jobbar med införsäljning av böcker till bland annat bokhandeln för ett antal förlag.
Ophelia Publishing har idag tio svenska författare knutna till sig. Dessutom är Marthina PR-konsult åt en filmregissör samt ytterligare några författare förutom de redan kontrakterade. Att öppna upp för fler marknader än bokbranschen var lite som att börja om för Marthina även om det var enklare på de hemtama markerna i Sverige där hon känner till branschen.
– Utomlands är det lite som att fiska med ett metspö i Atlanten till en början, beskriver Marthina processen. Det tar tid att bygga upp sitt kontaktnät. Men det är också det som är kul och inspirerande – att utmanas.
Från ett tidigare samarbete dyker nu Agneta Sjödin upp som en av författarna på Ophelia Publishing.
– Hon kände att hon ville låta ett urval av sina böcker få testa mer traditionella vägar internationellt och tillsammans med ett visst förhandsintresse från utländska förlag för hennes typ av litteratur kändes det hela rätt, berättar Marthina.
Hemma i Sverige är Agnetas namn en fjäder i hatten för agenturen – ett välkänt ansiktet tillför per automatik en viss bekräftelse. Men ute i världen är Agneta ett lika nytt författarnamn som någon annan.
– Jag tror att det ibland kan vara en fördel, att böckerna och texterna får tala för sig själva, säger Marthina. Det är det som är kontrasten med att presentera svensk litteratur utomlands mot att arbeta med författar-pr här hemma. Båda är dock lika roliga!
Svensk litteratur utomlands tror Marthina är en av framtidens växande marknader vid sidan av den digitala utvecklingen där framför allt ljudböckerna tar mer och mer fart.
– Just nu ser det ut som om den nordiska bokmarknaden börjar hitta samarbeten när danska förlag startar systerförlag i Sverige och tex Storytel köper in sig på den danska marknaden, säger Marthina och fortsätter: Jag tror vi ser den digitala revolutionen nu som alla pratat om. Det blir också spännande att följa vart den allt växande egenutgivningsvågen tar vägen i framtiden, jag tror inte vi sett dess kulmen än.
Bilden på Agneta Sjödin, foto: Andreas Lundberg
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!