Under 2017 växer Axiell Media som redan idag servar majoriteten av svenska folkbibliotek och internetbokhandel med e-böcker, ljudböcker och digitala lösningar. Det innebär bland annat nya samarbeten i Finland där man tillsammans med Adlibris nyligen öppnat en distributionstjänst.
Axiell Media expanderar sin verksamhet inför det kommande året. Efter 2016’s digitala tillväxt tror man på en ännu starkare marknad för e-böcker och IT-lösningar och utökar organisationen. Detta innebär förutom ett bibehållet nära samarbete med förlag, återförsäljare och bibliotek, att Axiell Media vässar sina IT-tjänster för kunderna enligt VD Eva Houltzén.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Nya säljkanaler kommer att öppnas till internetbokhandel via Google Play och prenumerationstjänsterna Nextory och Bookbeat. Dessutom har man precis startat distribution till Finland tillsammans med Adlbiris. För finska förlag kommer det innebära en möjlighet att sälja e-böcker hos Axiell Medias återförsäljare:
– Adlibris gör ett fantastiskt jobb med att förenkla tillgången till den finska digitala boken, och vi har tillsammans med vår finska partner Kirjavälitys och de finska förlagen ett bra samarbete, säger Eva. Jag är övertygad om att vi kommer att se en tillväxt för den digitala boken i Finland precis som vi gör i Sverige. Svenska förlag kan dessutom när de vill enkelt nå flera finska återförsäljare via oss genom våra kanalvalstjänster. Det är förstås välkommet för den svenskspråkiga delen av Finland.
Enligt ett nyhetsbrev från Axiell Media kommer tjänsten tillgängliggöra hundratals nya böcker, främst på finska.
– Vi räknar med att fördubbla vår e-bokförsäljning i Finland nästa år, berättar Adlibris finska försäljningschef Sakari Luovio i pressmeddelandet. Där uttalar sig också Henrik Nässén, CIO Axiell Media, om den nya tjänstens positiva verkan på utbudet av digitala böcker i samtliga kanaler:
– Vi ser bara möjligheter och ser fram emot fler finska titlar, menar han. Lösningen ger oss också möjligheter att löpande ansluta internationella samarbetspartners som har kataloger för distribution.
Axiell Media levererar distributionstjänster och IT-tjänster till bibliotek, skolor, internethandel och e-bokstjänster och ingår i koncernen Axiell Group. Enligt deras hemsida är idag mer än 50 % av den svenska folkbiblioteken knutna till dem.
– Vi märker att internetbokhandel och bibliotek ger många valmöjligheter för läsaren, och det är stor efterfrågan på våra olika IT- och servicetjänster från alla partners, säger Eva. Det är ett tecken på att den digitala affären blir större och större för alla som jobbar med böcker. På Axiell Media är vi väldigt optimistiska inför 2017.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!