Axiell Media satsar på Finland och Google Play under 2017

Under 2017 växer Axiell Media som redan idag servar majoriteten av svenska folkbibliotek och internetbokhandel med e-böcker, ljudböcker och digitala lösningar. Det innebär bland annat nya samarbeten i Finland där man tillsammans med Adlibris nyligen öppnat en distributionstjänst.

Axiell Media expanderar sin verksamhet inför det kommande året. Efter 2016’s digitala tillväxt tror man på en ännu starkare marknad för e-böcker och IT-lösningar och utökar organisationen. Detta innebär förutom ett bibehållet nära samarbete med förlag, återförsäljare och bibliotek, att Axiell Media vässar sina IT-tjänster för kunderna enligt VD Eva Houltzén.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Nya säljkanaler kommer att öppnas till internetbokhandel via Google Play och prenumerationstjänsterna Nextory och Bookbeat. Dessutom har man precis startat distribution till Finland tillsammans med Adlbiris. För finska förlag kommer det innebära en möjlighet att sälja e-böcker hos Axiell Medias återförsäljare:

– Adlibris gör ett fantastiskt jobb med att förenkla tillgången till den finska digitala boken, och vi har tillsammans med vår finska partner Kirjavälitys och de finska förlagen ett bra samarbete, säger Eva. Jag är övertygad om att vi kommer att se en tillväxt för den digitala boken i Finland precis som vi gör i Sverige. Svenska förlag kan dessutom när de vill enkelt nå flera finska återförsäljare via oss genom våra kanalvalstjänster. Det är förstås välkommet för den svenskspråkiga delen av Finland.

Enligt ett nyhetsbrev från Axiell Media kommer tjänsten tillgängliggöra hundratals nya böcker, främst på finska.

– Vi räknar med att fördubbla vår e-bokförsäljning i Finland nästa år, berättar Adlibris finska försäljningschef Sakari Luovio i pressmeddelandet. Där uttalar sig också Henrik Nässén, CIO Axiell Media,  om den nya tjänstens positiva verkan på utbudet av digitala böcker i samtliga kanaler:

– Vi ser bara möjligheter och ser fram emot fler finska titlar, menar han. Lösningen ger oss också möjligheter att löpande ansluta internationella samarbetspartners som har kataloger för distribution.

Axiell Media levererar distributionstjänster och IT-tjänster till bibliotek, skolor, internethandel och e-bokstjänster och ingår i koncernen Axiell Group. Enligt deras hemsida är idag mer än 50 % av den svenska folkbiblioteken knutna till dem.

– Vi märker att internetbokhandel och bibliotek ger många valmöjligheter för läsaren, och det är stor efterfrågan på våra olika IT- och servicetjänster från alla partners, säger Eva. Det är ett tecken på att den digitala affären blir större och större för alla som jobbar med böcker. På Axiell Media är vi väldigt optimistiska inför 2017.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

sarah@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Är jag inte välkommen längre

Lagom till han firar 30 år som svensk medborgare händer det som inte får hända. Expressen avslöjar hårresande uppgifter om att regeringens utredare kan föreslå ett totalförbud mot internationella adoptioner till Sverige.

Följ med på Alexanders arbetsresa

Detta är en ljudbok där Alexander berättar om sin kamp för att försöka komma in på arbetsmarknaden och hur ålderdomliga normer i kombination med nya arbetssätt skapar fällor för honom

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden på Park Lane”

”Morden på Park Lane” är en berättelse som riktar sig främst till dig som gillar spänning och mordgåtor, här i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,