Nu lanserar Type & Tell och Vulkan sina tjänster utomlands. Båda aktörerna ser bokbranschens snabba utveckling som en möjlighet att växa men menar också att egenutgivning i Sverige har mycket att lära av andra länder.
Både Type & Tell och Vulkan har en positiv tillväxtkurva på hemmaplan. Vulkan har femdubblat omsättningen på fyra år och omsatte enligt senaste bokslut 33 miljoner kr. Det gör dem störst i Norden med en upplaga om minst 30.000 tryckta böcker varje månad. Enligt Rebecka Leffler på Type & Tell känner de av samma trend:
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Det går stadigt uppåt, vi får fler och fler kunder som det också går bättre och bättre för. Det är jättekul att se.
Att peka ut en specifik kundkrets här i Sverige går inte, underlaget för egenutgivare är mycket variationsrikt hos båda förlagen.
– Vi har författare som gett ut böcker hos traditionella förlag tidigare som nu vill ge ut på egen hand och vi har debutanter som ger ut en bok för första gången, säger Rebecka. Vi har också många entreprenörer som skriver en bok inom sitt expertområde, till exempel för att komplettera föreläsningar.
Peter Norrman på Vulkan bekräftar vad Rebecka berättar:
– Vi har stor bredd på våra användare och de böcker som ges ut, säger han. Det är allt från väldigt smala titlar och privata böcker ämnade enbart för författarens närmsta krets till böcker som säljs i stora upplagor – både fack- och skönlitteratur.
Bland utgivarna ses också en ökning av de författare som tidigare gett ut böcker på andra förlag men nu vill göra ett nytryck av sin bok.
– Jag tycker att det är fantastiskt bra, säger Rebecka. Även om boken inte säljer jättemycket längre så är det ju roligt att som författare ha sina böcker tillgängliga på marknaden för att erbjuda även äldre böcker till sina trogna läsare.
Men trots den positiva utvecklingen ligger Sverige generellt sett efter egenutgivarmarknaden utomlands. Mönstret att etablerade författare ger ut via traditionella förlagsmodeller är inte lika slaviskt och enligt Peter är det framför allt där som Sverige släpar. Rebecka menar att det också handlar om inställningen till egenutgivning som fenomen:
– Marknaden för självpublicerade författare är mycket mycket större utomlands och kunskapen hos användarna också, säger hon. De är dessutom mer positiva till självpublicering som alternativ. I Sverige tycker jag fortfarande att det finns en viss skepsis även om det förändras fort.
Finland har varit av intresse för båda företagen – där är deras respektive tjänster redan lanserade. Vulkan kommer framöver att satsa i Norge och Danmark och har redan tagit sig in på den Tyska marknaden.
– Vi tittar som många andra först på våra grannländer och Tyskland är en väldigt stor marknad som gör den intressant trots att steget in i Tyskland är betydligt svårare än till Norden, säger Peter. Vi har kommit så pass långt med vårt bokverktyg att vi är redo att erbjuda våra tjänster på nya marknader. Det kostar oss relativt lite att skala upp verksamheten samtidigt som vi potentiellt når väldigt många fler kunder.
Han ser flera samverkande krafter som anledning till egenutgivartjänsternas frammarsch:
– Automatisering och digitalisering stöper om alla branscher och förlagsbranschen är inte fredad, säger Peter och fortsätter: Globaliseringen pressar priser och globala aktörer blir starkare. Specifikt för förlagsvärlden är rättighetsfrågan, hur modernt känns det att ge bort kontrollen av sitt verk?
Under våren 2017 planerar Type & Tell att lansera i Storbrittanien. Bonnier Books satsar redan stort på de brittiska marknaden och Type & Tell följer deras fotsteg som en kompletterande verksamhet.
– Det finns ett stort behov att tjänster med ett heltäckande erbjudande, som hjälper författaren genom hela bokprocessen från ax till limpa, säger Rebecka. Vi ser att vår plattform och vår bokeditor erbjuder något som inte finns på marknaden idag, varken i Sverige eller utomlands. Med vårt verktyg kan du inte bara skriva boken direkt på nätet utan du kan se hur din text ser ut som färdig bok, tryckt eller e-bok.
Att Vulkan och Type & Tell vinner mark utomlands kommer potentiellt sett att öka chanserna för deras respektive utgivande författare från Sverige även utanför landsgränserna. Svårigheter att ta sig längre som författare ligger då inte i praktiska omständigheter så mycket som i invanda beteenden menar Peter:
– Ger man ut genom oss så har man i förlängningen möjlighet att komma ut på alla marknader vi finns representerade på. Författare och förlag verkar dock i en värld med starka språkbarriärer, det är inte så lätt – oavsett väg, att nå ut.
För Type & Tells kunder kommer möjligheten att ge ut via den engelska versionen vara öppen för svenska kunder även om bokformat och återförsäljare kommer att se annorlunda ut enligt Rebecka.
– Självklart öppnar det här upp möjligheter, säger hon.
Omslagsbild: Peter Norrman, Vulkan
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!