De digitala intäkterna blir allt viktigare i bokbranschen. Bonnierförlagen meddelar nu att de ökat intäkterna från digitala format med 60 % jämfört med förra året och i år passerar omsättningen 100 miljoner kronor på digitala böcker.
– För första gången passerar vi 100 miljoner kronor i digital omsättning på Bonnierförlagen. Det känns som en milstolpe. De digitala formaten är nu en integrerad del av vår och författarnas vardag. Vi räknar i år med att sälja nästan 3 miljoner digitala böcker, vilket var en osannolik tanke för några år sedan när vi startade vår stora satsning på att digitalisera vår utgivning. Vi har aldrig haft en så stor och levande titelkatalog som idag. Det är en väldigt glädjande utveckling, säger Håkan Rudels, VD för Bonnierförlagen.
Och det är inte enbart storsäljarna som bidrar till den här omsättningsökningen. När Bonnierförlagen tittar på hela sin katalog som innehåller 6 677 digitala artiklar* har 96 % av dessa köpts eller lånats ut i år. Det som räknas in i dessa siffror är e-böcker och digitala ljudböcker.
Givetvis är detta delvis ett resultat av Storytels framgångar och tillväxt – samt numera även Bonniers egen streamingtjänst BookBeat. Den starka ljudboksutvecklingen på Bonnierförlagen håller i sig. Men under hösten har även e-boksförsäljningen ökat kraftigt, vilket är ett trendbrott.
Av Bonnierförlagens totala förlagsomsättning utgörs 17% av digitala intäkter. Under 2017 kommer Bonnierförlagen tillgängliggöra ytterligare ca 1 000 digitala titlar.
Under 2016 ger Bonnierförlagen ut cirka 450 nya titlar och cirka 500 reprinttitlar. Förlagshuset består av Albert Bonniers Förlag, Bokförlaget Forum, Bokförlaget Max Ström, Bonnier Audio, Bonnier Carlsen, Bonnier Fakta, Bonnier Pocket, Kartago, Månpocket (70%) och Wahlström & Widstrand.
I Bonnierförlagen, som sysselsätter ca 280 personer, ingår också fem bokklubbar, Books & Dreams, agenturen Bonnier Rights, självpubliceringstjänsten Type & Tell samt Bonnier Brands.