Bonniers digitalchef Anki Ahrnell var en av talarna på Futurebooks i London nyligen. Hon menade att bokbranschen just nu är full av möjligheter och det svåraste är att prioritera bland dessa.
– Vi behöver välja och vi måste experimentera och ge oss in i processen av affärsutveckling. Testa, testa och testa. Det finns massor av möjligheter. Den gamla värden var så enkel, enkla produker och enkla affärsmodeller. Nu ger vi oss in i en värld som är fragmenterad – det finns tusentals produkter och tjänster – med så många möjligheter och så många intäktsmodeller, sa Anki Ahrnell på Futurebook-konferensen i London i fredags (2 december).
Arrangören, brittiska branschtidningen The Bookseller, skriver om hennes seminarium och berättar om BookBeats satsning i Sverige och att tjänsten är marknadsledande i Finland och nu satsar hårt på att växa i Storbritannien och Tyskland.
När Anki Ahrnell, vars titel på Bonniers är Chief Digital Officer, ska peka ut viktiga områden för bokbranschen att hålla ögonen på räknar hon upp Virtual Reality, Big Data, AI (artificiell intelligens – botar och ny forskning som kan förändra sök och skapa nya typer av verktyg för rekommendationer) samt internet of things.