Enligt en undersökning av Visma Consulting står biblioteken för de mest populära digitala tjänster som erbjuds av Sveriges kommuner; nästan tre av tio använder bibliotekets digitala tjänster.
– Vi ser en stadig utveckling av antalet e-tjänster bland kommuner och myndigheter. Att man som medborgare ska kunna sköta kontakterna med offentlig sektor digitalt, oavsett tid och plats, börjar bli mer självklart, säger Erika Berggren, expert på e-tjänster på Visma Consulting.
Biblioteken var redan på 90-talet tidigt ute med att finnas tillgängliga på nätet, och under senare år har många bibliotek satsat ännu mer på sina digitala tjänster. Stockholms stadsbibliotek har t ex nästan lika många besökare på biblioteket.se som de har på alla sina fysiska filialer sammanlagt.
Undersökningen berättar inte vilka av bibliotekets digitala tjänster som är mest populära, men det får antas att en stor del utgörs av utlåning av e-böcker och digitala ljudböcker. Sedan 2014 har biblioteken fått större kontroll över sitt digitala bokutbud och hur det ska visas för låntagarna. Som en följd har både utbudet av böcker och utlåningen ökat, och det har även gjorts nya satsningar som t ex appen Bibblix som utvecklats av Stockholms, Malmö och Katrineholms bibliotek. Samtidigt växer också förväntningarna från låntagarna och kraven som biblioteken ställer på sina leverantörer .
Undersökningen visar återigen på vikten att biblioteken har kontroll över sina digitala tjänster och tar vara på möjligheten att vara tillgängliga digitalt, precis som de en gång byggdes så centralt som möjligt i varje samhälle för att vara nära sina besökare.
De fem mest populära digitala kommunaltjänsterna:
1. Hantera biblioteksärenden 28 %
2. Söka jobb 20 %
3. Söka bostad 18 %
4. Hantering av skolplats (scheman,specialkost, betyg, läxor etc.) 16 %
5. Hantering av förskoleplats (förskoletider, frånvaro, informationsbrev etc.) 14 %