Mobiler och surfplattor, dygn med för få timmar, hektisk vardag och ett tillsynes växande behov av att kunna göra allt i microform – vår livsstil i västvärlden talar till novellens fördel.
Det vore inte särskilt korrekt att lyfta fram stress som något positivt men korta texter har faktiskt något att vinna på nutida människors tidsbrist. Den första novellen skrevs redan på 1300-talet, säkert tidigare, men för att ge formatet någon sorts födelsedatum anses italienaren Giovanni Boccaccio vara novellens första livmoder och den förstfödda heter Decamerone. Men trots den imponerande livslängden novellen besitter är dess existens något komplex – den anses fin och lite svår samtidigt som den är en underdog med traditionella svårigheter att hävda sig mot romanerna.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Jag skulle säga att inom litteratursfären så har novellen blivit mer och mer uppskattad, men bland vanliga dödliga så har den fortfarande en tendens att anses som smal. Vi stöter på en hel del som fortfarande inte vet vad en novell är, och tar våra Novellix-noveller för utdrag eller förkortade romaner, säger Julia Ahl på Novellix förlag. Men intresset ökar märkbart, dels i och med att Alice Munros fick Nobel-priset för några år sedan, dels för att Stina Stoor blev Augustnominerad för sin novellsamling Bli som folk. Det tycker vi är ordentliga kvitton på att novellen börjar få den uppmärksamhet den förtjänar.
Julia har medhåll av Lars Rambe på Hoi förlag. Vårt sätt att leva har gett ett utökat existensberättigande åt historier i småformat av flera anledningar.
– Korta berättelser passar många i dagens stressade samhälle. Novellen erbjuder också samma bredd som romanen när det gäller genrer med den fördelen att författare ofta vågar testa att skriva annat än vad de normalt gör i romanform, säger han och fortsätter: Jag tror att noveller måste vara mycket lättillgängliga för läsarna för att de ska spridas. De är perfekta att läsa på telefonen eller en läsplatta/padda medan man väntar eller är på resa.
Ekonomin kring noveller är i de flesta fall svår – i alla fall om man vill tjäna pengar. Istället för att utgöra en primär källa till inkomst blir novellen idag ett av flera medel i att nå framgång i sitt författarskap och en kanal att synas. Ur förlagssynpunkt är den digitala utvecklingen positiv för novellpublikation – dels för att lättillgängligheten underlättar textkonsumtionen i telefoner och plattor men också för att den digitala produktionen har gynsammare former för det korta formatet.
– Sett till vad som är billigast för oss som småförlag så är e-novellen att föredra, säger Jonny Berg på Mörkersdottir/Swedish Zombie. Det hänger som så mycket annat på distributionen. Vi har gjort två novelltryck som vi är väldigt stolta över att ha i vår katalog, men ekonomiskt är det lite knepigt. Å andra sidan missar man med ett renodlat e-format många läsare eftersom det ännu finns en väldigt stor grupp läsare som bara vill läsa tryckta texter. Våra e-noveller har fungerat bäst via biblioteken och Storytel. På den sidan har det varit utmärkta kanaler för att nå ut och det genererar förstås även vissa inkomster. Ur det lilla förlagets perspektiv tror jag dock att man ska se fördelarna i den relativt billiga marknadsföringen det innebär snarare än att lita till inkomsterna det ger.
Utgivandet av antologier är ett lustprojekt om man ska tro både Jonny Berg och Lars Rambe. I digital form som verkar vara novellens vinnande koncept för framtiden, finns ingen vits med att ge ut novellerna annat än en och en. Däremot funkar det enligt Jonny i genrelitteratur om syftet inte är ekonomisk vinning utan fokus är riktat på att producera något för en sfär med ett gemensamt intresse.
– Antologier är roliga att göra, det blir ett tight samarbete, berättar Jonny Berg. Till exempel kan författarna som medverkar hjälpa till att sprida information om att boken finns, och inte sällan får vi förmånen att göra en text tillsammans med författare som annars är upptagna på annat håll. Sedan gäller det förstås att komma på en idé som klickar med läsarna.
Kanske är det invanda traditioner från läsandet av Mitt livs novell i tonåren eller så beror det på en helt annan återspegling av verkligheten, men det finns ett par kategorier noveller som faktiskt kan vara vinstgenererande – de som handlar om relationer och de som handlar om erotik.
– För erotiska noveller är det digitala formatet en uppenbar fördel på grund av anonymiteten, säger Lars Rambe. Vi ser också att det är den enda genren där det fungerar utmärkt med att skriva under pseudonym. Relationsnovellerna liksom även deckarnovellerna säljer hyggligt digitalt, men framförallt finns det möjlighet att sälja dem till veckopressen.
Novellens mångdimentionella egenskaper från ytterligheterna som underdog till smal och svår gör den också anpassningsbar. Likt en kameleont har den alla möjligheter att passa in i olika litterära former och forum – som smakprov, språkrör eller underhållare.
– De digitala prenumerationstjänsterna har allt större betydelse och den utvecklingen kommer fortsätta, säger Lars Rambe. Jag tror att audionoveller kommer att bli vanligare och det ökar exponeringen hos återförsäljare som Storytel på ett värdefullt sätt.
Och Julia Ahl instämmer:
– Vi spår en ljus framtid där framförallt fler unga upptäcker formatet. Men också att folk upptäcker det fina i att ge bort en ask noveller i present!
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!