I veckan lanserade Akademibokhandeln.se sin ehandelstjänst, en nätbokhandel med butikspriser. Alltså dyrare än Bokus och Adlibris. Men det är inte så dumt eller dödsdömt som många verkar tro.
Jag har länge funderat över om inte utvecklingen kommer att tvinga fram samma pris på nätet och i butik. En del förespråkare menar att det enklaste sättet att lösa detta och säkra de fysiska bokhandlarnas överlevnad är att införa fasta bokpriser under en karenstid. Exempelvis att under de första sex månaderna efter att en bok kommit ut så ska den kosta lika mycket överallt, nätbokhandlarna får inte sälja den billigare även om de kan.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Det kan låta praktiskt till att börja med. Men snart inser man, även utifrån erfarenhet från andra länder, att det inte kommer att fungera. En nätbokhandlare kan ge andra rabatter, erbjuda böcker eller premier på köpet för att använda sin extra marginal. Eller också kommer de att sälja de nya böckerna med ännu bättre marginal än idag – och sedan sänka priset rejält och därigenom lära konsumenter att vänta på böcker.
Så, Akademibokhandeln.se öppnar en nätbokhandel. Den dyraste på nätet, som en del uttryckte det i sociala medier. Är det dömt att misslyckas? Nja, det finns ett par faktorer som man glömmer ifall man dömer ut det.
1. Alla jämför inte pris
Om alla verkligen letade efter bästa pris hade ingen köpt böcker i fysiska butiker eftersom alla böcker är billigare på nätet. Sanningen är att en del kunder tittar inte på prislappen eftersom böcker i deras ögon är billiga oavsett, i jämförelse med många andra produkter. Därmed kommer Akademibokhandeln.se att kunna sälja böcker till högre pris än konkurrenterna om deras ehandelssajt upplevs som bättre än de andras. Alternativt att de har kunder med lojalitet som vill stötta sin lokala bokhandel (vilket även kedjebutikerna har status som) även om kunden handlar på nätet.
2. De som jämför pris väljer Bokus
Ok, så vissa kunder jämför faktiskt pris. Antag då att Akademibokhandeln, som också äger Bokus, hittar sätt att styra kunderna till sin lågprisnätbokhandel? Om de får kunderna att jämföra priset mellan Akademibokhandeln.se och Bokus, då framstår Bokus priser som väldigt mycket billigare – oavsett vad boken sedan kostar på Adlibris, CDON eller andra nätbokhandlare. (Den här teorin fick jag vid samtal med en erfaren e-handlare i en helt annan bransch än böcker)
3. Akademibokhandeln.se blev en bättre sajt
Akademibokhandeln kunde förstås ha gjort sin sajt bättre även utan e-handelssatsningen men det faktum att en kund nu kan gå in och söka bland 10 miljoner titlar istället för “bara” de 100-200 000 som finns hemma i någon butik i landet är ett mervärde för besökarna. Dessutom kan de se vilken butik som har boken i lager ifall de vill ha den samma dag.
Så, nej Akademibokhandeln.se är faktiskt en väldigt smart idé som marknaden ser ut just idag.
Nu väntar vi på motdraget från Bonnierkoncernen som förfogar över trion Adlibris, Adlibris Marknad och Pocketshop. Adlibris Marknad är en enda butik idag – som säljer böcker i butik till nätpriser. Det finns signaler om att de kan öppna fler butiker med samma koncept. Det skulle rita om spelplanen igen.
Samtidigt som digitaliseringen på sikt kommer att leda till färre sålda pappersböcker. Å andra sidan kan man då fundera över ifall streamingtjänsterna likt mobiloperatörer och tv-bolag vill börja jaga kunder på stan. Eller i bokhandeln. En egen disk där du kan köpa surfplattor, mobiltelefoner, mobilabonnemang – och streamingabonnemang…
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!