Mer än en halv miljon svenskar har en funktionsnedsättning som påverkar läsförmågan. Myndigheten för tillgängliga medier, MTM, lanserar nu tillsammans med Axiell Media en ny tjänst för att effektivisera produktionsarbetet av tillgängliga medier för personer med läsnedsättningar.
MTM tillhör Kulturdepartementet och är ett nationellt kunskapscentrum som producerar och distribuerar tillgängliga medier, det vill säga medier anpassade för personer med läsnedsättning eller bristande läsförståelse, som lättläst litteratur, talböcker och punktskriftsböcker. Myndigheten arbetar för att alla, oavsett läsförmåga eller funktionsnedsättning, ska kunna ta del av nyheter, litteratur och samhällsinformation.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Den nya tjänsten MTM Direkt innebär att bokförlag enkelt kan leverera filer för sina titlar via Axiell Media till MTM. Förutsatt att ett förlag har godkänt att MTM får tillgång till deras filer, kan MTM genom den nya tjänsten ladda ned och använda filerna som underlag för att göra punktskriftsböcker och talböcker.
– Tjänsten är ett stort steg i arbetet med att göra medier tillgängliga för fler. Den gör det enklare för förlagen att distribuera underlag till oss. I förlängningen innebär det här bättre kvalitet av tillgängliga medier och en snabbare leverans till användarna, säger Magnus Larsson, generaldirektör vid MTM.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Axiell Media är en relativt ny spelare i branschen, och föddes då Axiell Group våren 2015 tog över ägandeskapet för Elib, som därefter fick det nya namnet Axiell Media (även om själva tjänsteplattformen finns kvar under samma namn som tidigare). Axiell Media arbetar med distribution av digital läsning, e-böcker och ljudböcker, och meddelar att MTM Direkt går helt i linje med deras målsättning att utveckla och effektivisera distributionen av digitala böcker.
– Vi är mycket glada för samarbetet och det mervärde som detta skapar för våra förlagskunder. Det är extra positivt att kunna stödja MTM:s uppdrag att ge alla samma förutsättningar att läsa, säger Axiell Medias vd Eva Houltzén.
Fotograf: Apelöga (huvudbild) och Elliot Elliot (punktskrift).