Ett av Bob Dylans svenska förlag väljer att vara lika mystiska som Nobelpristagaren själv. Men så är det inte heller den första Nobelpristagaren som ges ut på förlaget.
Det finns en skillnad i att medvetet odla myten och mystiken om sig själv och att helt enkelt inte bara vara vad som generellt kallas ”alla andra”. En kommersiell bokbransch påverkas av både trender och traditioner – men det finns också de aktörer som inte tummar på värderingarna utan opåverkade håller sin utstakade profil.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Lundabaserade förlaget Bakhåll ger enligt sig själva ut litteratur som är smal, gärna rebellisk och avantgardistisk. Mer profilerad än så väljer man att inte vara. Målet är att erbjuda litteratur ur de mer alternativa vrårna till lågpris – en ekvation som inte känns allmänt vedertagen. För visst vet vi väl att det är i de stora volymerna priserna kan pressas när böcker läggs på pall och topplistorna har strålkastarljuset riktat mot sig?
Genom ett förhållningssätt lösgjort från dessa kommersens (icke ifrågasatta?) regler svarar Bakhåll nej. Enligt deras hemsida har lågpris inte alls med den breda litteraturen att göra utan handlar om hur man väljer att hantera inköp, tryck, distribution och övriga moment i boklanseringskedjan. “Det konstiga är att lågbudgeten skapar en relativ frihet, ett visst konstnärligt manöverutrymme och man kan göra ”lite som man vill” rent litterärt, vilket (paradoxalt nog) möjliggör sånt som man kallar smal litteratur. Vi är på ständig upptäcksfärd, i nuet och i det förflutna.“, skriver Bakhåll om sig själv.
Konceptet som seglar mot strömmen är vinnande enligt dem själva men efter en titt på deras framgångar är det även bevisat svart på vitt. Förlaget stod som enda svenska förlag att ha gett ut Bob Dylans roman Tarantula i dubbelspråkig svensk-engelsk utgåva när Dylan härom dagen utropades som 2016 års vinnare av Nobelpriset i litteratur. Ur en pessimist-realistisk synvinkel kan det kallas slumpen eller ett lyckoskott men kikar man ytterligare längre bakåt ser man att detta är en bedrift Bakhåll har lyckats med tidigare. Enligt förlagsbeskrivningen på Wikipedia var Bakhåll nämligen även det enda svenska förlaget som gett ut verk av den egyptiske författaren Naguib Mahfouz när denne 1988 fick just nobelpriset.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!
Förlaget har funnits sedan 1980 och grundades av bröderna Örjan Gerhardsson, förläggare och Krister Gerhardsson, författare. Båda två ger själva ut böcker på förlaget – naturligtvis under pseudonym. En extranisch inom förlaget är Kafkaprojektet där de ger ut Kafkas samlade skrifter om 18 volymer i nyöversättning och i Kärntruppen erbjuds medlemmarna bokpaket sju gånger om året till extra rabatterade priser.
Den personliga beskrivningen på hemsidan, deras litterära synsätt, vinklar och val inspirerar och väcker nyfikenheten. Rebellandan finns inte bara i litteraturen, den genomsyrar Bakhålls rader om sig själva. Obönhörligen bubblar frågan om vad de själva tror är anledning till att de som enda utgivare i Sverige två gånger lyckas pricka in Nobelpristagarna i litteratur upp till ytan. Fanns det en intention eller var det helt enkelt en rebells sätt att frigjort tänka som var nyckeln? Om detta får var och en själv fundera. För Bakhåll håller samma linje som 2016 års nobelpristagare själv. Deras svar när jag vetgirigt skriver och undrar om jag får ställa några frågor är, kanske inte helt oväntat:
– Vi ger inte intervjuer. Med vänlig hälsning