Trots alla kassar med böcker så handlar Bokmässan 2016 framför allt om möten mellan människor. Boktuggs Sölve Dahlgren reflekterar och summerar fem dygn i Göteborg.
Det här var min sjunde raka Bokmässa som utställare. Faktum är att jag deltagit på Bokmässan som vanlig besökare, journalist och utställare med flera olika förlag. Totalt sett säkert mer än tjugo Bokmässor sedan 1987.
För många förlag börjar mässan redan på måndagen eller tisdagen då monterbyggarna gör entré på mässgolvet. På onsdagen anländer ytterligare personal för att packa upp alla pallar med böcker och börja fylla bord och bokhyllor. Som besökare reflekterar man kanske inte över allt förarbete – eller efterarbete. När mässbesökarna lämnar Svenska mässan på söndagen vid 17-tiden börjar förlagsmedarbetarna jobba i flera timmar med att packa ner alla överblivna böcker och därefter rivs montrar. På måndagen fortsatte nedmonteringen av alla ljusramper, banderoller, videoskärmar, luftaballonger och annat som fyller taken numera.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
* * *
Har mässan blivit för stor för att överblicka? Mässan rapporterade att de i år lyckats sälja större utställaryta (11 863 kvm) till fler utställare (836) än föregående år (809 utställare på 11 169 kvm). Det är fortfarande en bit kvar till 2009 då man hade 13 600 kvm och 2008 års 948 utställare.
* * *
Varje år på mässan brukar jag verkligen försöka se allt. Alla utställare. Genom att gå upp och ner i gångarna för att systematiskt passera alla utställare. I år var de 836 stycken. Helt ärligt så vet jag att det var många jag inte såg. Exempelvis den som det har pratats allra mest om – Nya Tider. Även om jag inte vill se den typen av utställare på mässan så tycker jag det är väldigt trist att de fått så mycket uppmärksamhet – annars hade de sannolikt drunknat i mängden som så många andra mindre utställare faktiskt gör varje år.
* * *
Orientering på Bokmässan
En del mässbesökare väckte frågan om det verkligen måste vara så svårt att hitta på mässan. Kanske är jag miljöskadad efter att ha varit på plats mer än tjugo gånger och därmed säkert tillbringat en bra bit över 50 dagar till fots i mässdjungeln.
Istället för att bara ha svarta mattor överallt kanske man kunde använda olika färger på gångstråken? Eller namnge hallarna lite roligare än A, B, C, D, E osv?
Nästa år kanske vi kan slippa B06:39 och istället få dem uppkallade efter kända författare: Strindbergsgränden 14, Hemingwaygatan 35 och Guilloustigen 35?
Jo, internt får vi förstås behålla de där siffrorna eftersom det ska rymmas när man döper pallar på fraktsedlar osv. Men för besökarna är sifferkombinationerna ganska trista eller hur?
* * *
Kö till signeringar på Bokmässan
Signeringsköer är häftigt. Som när Ingemar Stenmark skulle signera sin bok och det blev tjugo meter lång kö redan innan han kommit till start.
Men signeringsköer är inte enbart positivt. En rutinerad förlagsmedarbetare påpekade att en del författare tar god tid på sig att prata med varje person som får en bok signerad och likt nattklubbar med långsam garderobspersonal bidrar till att skapa en kö istället för att se till så att det flyter på.
“Hade hen varit snabbare på att signera så hade hen sålt mycket fler böcker”.
Även för mässbesökarna är köandet en mindre positiv del av mässupplevelsen. Samtidigt som de förstås vill ha mer än fyra sekunder med sin favoritförfattare när man väl kommer fram.
Vem drog mest på mässan? Tja, det var i alla fall trångt i gångarna när Stenmark, Backman och Gardell signerade.
* * *
Vad kostar böckerna på mässan?
Det är en av de vanligaste frågorna som dyker upp när nya småförlag ska åka på mässan för första gången. Jag gjorde en snabb koll och gick runt på mässan en tidig morgon innan besökarna släppts in och försökte få en bild av vad de olika förlagen tog för sina böcker. Min känsla är att de största förlagen har försökt höja priserna succesivt de senaste åren. Nya inbundna böcker ligger nu på 170-200 kr hos etablerade förlag medan de mindre som slåss om både uppmärksamhet och plånböcker utan kända namn lägger sig på 120-160 kr för nya inbundna. Pocketförlaget körde nu 50 kr/st och 3 för 120 kr medan man kan hitta 3 för 100 kr hos mindre förlag. Och i vissa fall till och med 4 för 100 kr.
Samtidigt har flera outlets äldre titlar för 25-40 kr/st.
På söndagseftermiddagen, när det är två timmar kvar och förlagen desperat inser hur mycket böcker de faktiskt måste packa på pallar för att returnera till lagret, sjunker priserna med olika kreativa erbjudanden som “Köp två betala för en, billigaste på köpet” eller ytterligare rabatter.
Och på söndagen kan till och med en del böcker hamna i container eller säljas på pall till någon av outletaktörerna för att sedan dyka upp på nästa års mässa.
* * *
Mässans största bildskärmar?
Att det har blivit billigare med stora bildskärmar märks inte enbart i flygbladen från Mediamarkt och Elgiganten. När familjens tv växer till 50 eller 60 tum så är det förstås logiskt att även utställarna på Bokmässan uppgraderar till större skärmar.
Norstedts hade satsat på flera stora bildskärmar, nästan som den jumbotron som ses i taket på Scandinavium vägg i vägg.
Men i jämförelse med Bookmark så bleknade de flesta. Förlaget som gjort sig känt för att ge feta förskott till kända författare de senaste åren hade investerat i en tresidig jättelik bildskärm som hängde över deras monter och i bästa Las Vegas-stil visade vilken författare som signerade just för ögonblicket.
Även på de olika scenerna blir video allt viktigare. Kanske ett utslag av att allt fler förlag nu pratar om bokvideos och Facebook som annonskanal för böcker. För en bransch som präglas av text och stillbild innebar Bokmässan ovanligt mycket rörlig bild.
* * *
Ljudnivån på Bokmässan kan skrämma en förstagångsbesökare. Det är så långt ifrån ett bibliotek som man kan komma. Som utställare kommer jag ofta ner 20-30 min innan mässan öppnar och då råder en helt annan ljudnivå. Nästan lite tyst och lugnt. När sedan dörrarna öppnas så tilltar sorlet och bruset. Och när monterscenerna drar igång sina högtalare så stiger ljudnivån än mer.
* * *
Programpunkter kallas allt som händer på mässan som anmäls av utställare till den officiella listan på Bokmässans hemsida. I år blev det 4190 stycken. Antalet officiella seminarier är färre (422 stycken) men fortfarande så många att det är nästan helt omöjligt att ens få en överblick när man ska välja. Dessa gästades av 870 författare och föreläsare. Det totala antalet medverkande anges i mässans lite statistikgenomgång till 3205 personer.
* * *
En del utställare valde kontantfritt på Bokmässan. Många använder iZettle för att ta emot kortbetalningar och det var mer än en som slet sitt hår under lördagseftermiddagen när hela deras system gick ner. En del försökte förgäves starta om iPads och iZettledosor utan framgång men 20-30 minuter senare så fungerade allt igen. Det visade sig vara iZettle i hela Europa som hade en total driftstörning. Lyckligtvis hade många utställare garderat sig med Swish – eller gamla hederliga papperssedlar.
”Vi har Izettle som betalningslösning. I går mellan 14:14 och 14:49 låg Izettle nere i hela Europa, inklusive hela Bokmässan. Det är den mest säljande timmen på hela mässan, vi förlorade 22% av vår försäljning den timmen”, skrev Olle Lidbom (Norstedts) i sin gästblogg på SvB.
Konspirationsteoretikerna spekulerar genast i om det var just Bokmässan som sänkte iZettle?
* * *
Storytel hade satsat på en kreativ monter där de som intervjuades hade placerats inne i en ljudstudio och för dem som ville lyssna på samtalen inne i buren hängde det ner hörlurar från taket till stolarna. Det var samtidigt ett effektivt sätt att få folk att lyssna mer fokuserat än vad som är vanligt på de många scener som finns ute på mässgolvet.
Distributionen av ljudböcker och eböcker har underlättats mycket av prenumerationstjänster som Storytel, Bookbeat, Mofibo och Nextory – men det finns ett uppenbart problem kvar att lösa när det gäller Bokmässan och de digitala formaten: hur ska författarna kunna signera sina böcker om dessa bara ligger tillfälligt i läsarens/lyssnarens mobiltelefon?
Blir 2017 det första året då vi får se förlagen sälja affischer som sedan signeras av författarna? Kanske stora bokomslag eller idolbilder som sedan får pryda väggarna och konkurrera med pop- och idrottstjärnor?
* * *
Oändligt många scener är det sedan flera år tillbaka på Bokmässan. Det finns något för alla kan man väl påstå, men det är samtidigt svårt att hinna och hitta till alla spännande föredrag. Inte minst när det gäller monterscenerna. Ett begrepp som kan rymma alltifrån en författare och en mikrofon till en lite större scen med tiotals stolar för besökare.
Charmen och tjusningen med det nuvarande upplägget är att du kan snubbla över spännande föredrag av författare som du kanske aldrig skulle sökt dig till. Nackdelen är förstås att rösterna på scen blandas med tusentals människor och inte minst de närliggande monterscenerna.
Bäst ljud och upplevelse blir det på de lite större scenerna i utkanten av mässgolvet där man försökt rama in det hela.
* * *
Det man ska komma ihåg är trots allt att författarna många gånger är större och mer kända än förlagen hos läsarna.
Frågan är vad framtiden bjuder på – kommer det att skapas megascener för de riktigt stora författarna? Fylla Scandinavium som Hans-Olov Öberg var inne på i ett blogginlägg för många år sedan.
Eller kommer det rentav att bli så att fler författare har egna montrar, kanske som monter-i-monter hos sina förlag för att maximera exponeringen? En del författare kör verkliga maratonsigneringar i flera timmar om dagen. Björn Hellberg har fått konkurrens om att signera längst tid under mässan.
Andra författare pratar på mängder av scener och springer i skytteltrafik mellan intervjuer, signeringar och scenframträdanden.
* * *
Möten mellan människor är ändå essensen av Bokmässan. När jag tittar tillbaka på fem intensiva dygn i Göteborg så är det framför allt alla människor jag mött som finns kvar. Intressanta samtal om bokbranschens framtid, spännande författarskap och böcker. Nästa år räknar jag med att Boktugg finns med på Bokmässan i någon form. Om ett par månader är det hög tid att börja planera för det. Många utställare börjar utvärderingen av årets mässa nu och om ett par veckor inleds förberedelserna för 2017.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!