Bonnier AB har fått ett lån på nästan en miljard av EIB för att stötta företagets satsning på lokalt medieinnehåll i Norden och en övergång till digital affärsmodell för bland annat koncernens bokförlag.
Under flera år har bokbranschen internationellt konsoliderats och Bonnier har redan tidigare satsat hårt på att expandera internationellt för att växa sig så stora att man kan matcha konkurrensen från exempelvis amerikanska förlag som redan finns i Europa och sneglar på den nordiska och svenska marknaden. Dessutom lurar IT-bolag som Amazon, Apple och Google i vassen där de kan utveckla sitt erbjudande från att vara återförsäljare för förlagen till att låta författarna publicera och sälja direkt till konsumenter utan förlag som mellanled. Något som Amazon redan gör i stor utsträckning.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
I jämförelse med dessa tre giganter är även jätten Bonniers en liten spelare och därför krävs stora satsningar på digitalisering utöver vad som redan gjorts. BookBeat är ett exempel, digitalisering av backlist är ett annat.
Så här skriver EIB i ett pressmeddelande idag:
Europeiska investeringsbanken (EIB) beviljar ett lån på 100 miljoner euro, cirka 950 miljoner kronor, till Bonnier AB i Sverige. Lånet ska stötta företagets forskning, utveckling och innovation fram till 2018 och backas upp av Europeiska fonden för strategiska investeringar (Efsi) inom investeringsplanen för Europa.
Huvudsyftet med lånet är att stärka produktionen av lokalt medieinnehåll i Norden och därmed trygga arbetstillfällena inom den mycket konkurrensutsatta mediebranschen. Transaktionen kommer att underlätta Bonniers övergång till en digital affärsmodell för områden som böcker, tidningar, tv-sändningar och nyhetsrapportering.
– En av Europeiska investeringsbankens viktigaste uppgifter enligt investeringsplanen för Europa är att stödja innovation, sade Jan Vapaavuori, EIB:s vice ordförande med ansvar för utlåningsverksamhet i Sverige. Medielandskapet blir alltmer konkurrensutsatt, och investeringar i innovation och digitalisering kommer därför att vara mycket viktigt även fortsättningsvis. Transaktioner av detta slag visar verkligen i vilka situationer EIB kan vara en tillgång för europeiska företag, oavsett sektor.
– Det gläder mig att EIB har valt Bonnier som mottagare av ett lån enligt investeringsplanen för Europa, säger Tomas Franzén, vd för Bonnier AB. Vi har 200 års erfarenhet och vill stanna kvar i mediebranschen. För att lyckas med detta går vi över från att ha varit ett traditionellt förlag och sändningsföretag till att bli en digital mediekoncern. Vi befinner oss nu mitt i denna process. Detta förutsätter betydande investeringar, och lånet utgör ett värdefullt bidrag till dessa.
– Europeiska företag ska kunna utnyttja digitala möjligheter fullt ut. Vi hjälper dem högst konkret via investeringsplanen och även med vår strategi för den digitala inre marknaden. Vi har till exempel nyligen lagt fram nya regler om upphovsrätt som stöder europeiska upphovsmän och ger européerna bredare tillgång till innehåll, kommenterar Andrus Ansip, Europeiska kommissionens vice ordförande med ansvar för den digitala inre marknaden.
Lånet till Bonnier AB är den tredje transaktion i Sverige som omfattas av Juncker-kommissionens investeringsplan för Europa, vilket innebär att EU-budgeten garanterar transaktionen.
Bildtext: European support for media digitalisation in Sweden. Från vänster Nikolay Dimov, Tomas Franzén (CEO- Bonnier), EIB Vice President Jan Vapaavuori, Liisa Raasakka, Göran Öhr(CFO- Bonnier), Elina Kamenitzer, Tomas Winqwist ( Group treasurer- Bonnier). Foto: EIB
99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare? Stötta oss gärna genom att swisha ett bidrag.