Över en miljon medlemmar på 11 månader. Hårdsatsningen Akademibokhandeln gjort på sin kundklubb Akademinbokhandelns vänner och som Boktugg skrivit om tidigare, har gett stora framgångar. Nu tror man att den har potential att växa lite till.
Den handel som medlemsköpen står för utgör ungefär 50 % av all försäljning hos Akademibokhandeln i dagsläget. Med den siffran gissar marknadschef Cecilia Helsing att man totalt sett har en kundkrets på ungefär 2 miljoner kunder, antagligen strax över.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Alla vill dock inte vara med i en kundklubb och antagligen kommer tillväxtkurvan att börja mattas av framöver, säger Cecilia. Jag tror att vi når ett tak någonstans runt 1,3 – 1,5 miljoner medlemmar. Men vi tycker det är helt fantastiskt med den miljon medlemmar som gått med i klubben på mindre än ett år.
Den enskilda medlemmen är registrerad på sitt personnummer och behöver bara ange det eller visa sitt körkort när de handlar i butik. Valet av system är helt medvetet. Redan under bakgrundsarbetet med kundklubbens utveckling förde man en dialog med kunderna och genomförde kundundersökningar för att få en uppfattning om vad som är gångbart.
– Bland annat var människor mycket tydliga med att de ville slippa hålla reda på plastkort, säger Cecilia. Och det ligger rätt i tiden – många butiker går ifrån det systemet.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Just nu jobbar man mycket med att utforma klubbens innehåll och har stora planer kring allt från tävlingar och boktips till evenemang och förhandsläsning. Detta innebär också att aktuella samarbetspartners kommer att ha erbjudanden riktade till medlemmarna. Kunderna nyhetsuppdateras först och främst via e-post men för de som är extra bokintresserade och köper mycket skönlitteratur delas också tidningen Läs ut i tryckt form.
– Men givetvis får alla ta del av tidningen, säger Cecilia. Den finns i digital form på nätet också för den som vill.
Genom lyhördhet hoppas Akademibokhandeln inte bara producera idéer själva utan också kunna möta de önskemål kunderna kommer med utifrån.
– Vi fortsätter självklart att kontinuerligt lyssna på kunderna i utvecklingsarbetet, säger Cecilia. Digital kommunikation är ett enkelt sätt för oss att hålla kontakten åt båda hållen.