Små enkla filmer med humor gör reklam för Piratförlagets böcker

Bokvideos behöver inte vara så märkvärdiga. Piratförlaget har fått stor spridning på korta humoristiska klipp på “Dagens boksläpp” och inte minst nya filmen om hur man läser bok i bilen – där hela bilen tapetserats invändigt med utrivna boksidor.

– Dagens boksläpp-filmerna är egentligen Instagramvideor, som sedan delats även på Facebook, berättar Mattias Boström på Piratförlaget som ligger bakom de enkla men effektiva filmerna.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Facebook har blivit en allt viktigare reklamkanal för förlagen. Många experimenterar med korta filmer på 30-60 sekunder där budskapet i textform blandas med video eller animerade stillbilder. Piratförlaget har gjort en del traditionella bokvideos för sina böcker genom åren. Men idag när filmer sprids via sociala medier går det bra att skapa filmer även med små medel.

– Vad gäller läsa-i-bilen-filmen så är Facebook den absolut viktigaste kanalen. Det är därför som den är inriktad på att vara visuell (det finns inget prat i den), eftersom rena Facebook-filmer ju körs igång automatiskt i flödet, berättar Mattias.

Något som många glömmer bort är att Facebookanvändare ofta ser en video utan att lyssna på ljudet. Kanske för att man sitter på en arbetsplats eller befinner sig på en buss eller tåg när man scrollar igenom sitt Facebookflöde. Så även om man väljer att ha musik eller till och med tal är det en god idé att texta sin video.

Hur kom då idén till videon?
– Idén var min. Min kollega Anders Olofssons bil har ju folierats i samband med “Tre minuter”-utgivningen, och det slog mig att då kunde vi fortsätta med att klä in den även på insidan, berättar Mattias.

– I fredags åkte jag hem till Anders (vi bor ju i Bålsta båda två) och så började vi tejpa upp alla bladen. Jag hade slaktat en bok i förväg och även förtejpat några större stycken. Det tog väl två timmar att förbereda allt i bilen. Sen höll jag i iPhonen och filmade (jag hade en selfiepinne till hjälp för att få bättre stabilitet) och det tog bara några minuter.

Det gjordes två tagningar på interiören och tre tagningar när Anders låg i bagageutrymmet. Det var dessutom riktigt varmt den dagen så det blev snabbt kokhett för Anders i bilen.

– Vi filmade även ett klipp där vi zoomade ut från motorhuven, där det finns en bild på “Tre minuter”-boken, men jag skippade att ta med den som inledningsbild, eftersom det blev för mycket reklam över det hela – och jag ville dessutom fånga tittaren inom några sekunder genom att visa hur bilen såg ut inuti.

Efter det klippte Mattias ihop filmen och tajtade till den i iMovie på iPhonen. Och la på textraderna och en av iMovies musikslingor.

– Utan textraderna hade filmen känts för lång, men nu hänger man kvar till överraskningen på slutet. Plus att textraderna tillförde ytterligare humor.

– Jag hade ingen exakt plan för hur slutresultatet skulle se ut när jag kom hem till Anders. Men vi kom fram till att det måste bli en “tyst” film, och inte en film med prat, eftersom så få slår på ljudet på Facebookfilmer. Och då föll det sig naturligt att göra det som en travesti på promotionfilmer.

Och även om det finns fördelar med att publicera videos direkt på Facebook så är det en god idé att ladda upp dem även på YouTube eller Vimeo.

– Jag tänker lägga upp den på YouTube också, men mer i arkivsyfte inför framtiden – för den som vill kunna hitta tillbaka till den, säger Mattias.

En annan fördel med att ha videos på specialiserade videosajter är förstås möjligheten att bädda in klippen. Tack vare det kan exempelvis Boktugg visa er den roliga filmen om hur man läser i bilen här nedan…

Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.