I samband med Storytels delsårsrapport intervjuades Jonas Tellander, VD om första halvåret och framtiden för bolaget.
– Ljudboken är en världsprodukt och den har precis börjat lanseras. Vi kommer att ha många språk och länder att sprida berättelser till framöver och jag tror vi kan fortsätta växa i många år.
Eftersom Storytel är börsnoterat (Aktietorget) så lämnar bolaget ut betydligt mycket mer siffror och detaljer om sin ekonomi än alla andra svenska förlag. Samtidigt får en börs-VD, som Jonas Tellander nu är, vara mer försiktig i sina prognoser och framtidsutsikter.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
För första gången lämnade Storytel just prognoser för den framtida tillväxten, bolaget tror på en omsättning på 131 msek och 335 000 betalande abonnenter det tredje kvartalet (som vi idag hunnit halvvägs in i).
– Vi har varit ett år på aktietorget nu och har lärt oss det. Vi känner att en prognos kan underlätta för de som följer bolaget, säger Jonas Tellander till företagets Youtube-kanal.
Storytel finns idag på sex marknader (Sverige, Norge, Danmark, Finland, Holland och Polen), varav man är marknadsledande på fyra (Sverige, Norge, Danmark och Holland).
– Bara på dessa finns potential att fortsätta växa. Men vi kikar på fler marknader och vi hoppas kunna lansera på några av dem under 2017. Ljudboken har potential att bli en världsprodukt, det finns inget land där man inte skulle vilja lyssna på berättelser. Vi är bra positionerade och redo att sätta igång den expansionen runtom i världen, säger Jonas Tellander.
Ett verktyg för att stärka sin position gentemot konkurrenter är förstås exklusiva titlar, något som man lanserat i Sverige under Storytel Original, som fått en bra start (speciellt Svart stjärna har dominerat topplistan under sommaren och dragit stora lyssnarskaror, den boken är inläst av Stefan Sauk men skriven av bröderna Joakim och Jesper Ersgård).
– Det har saknats ett format där berättelserna är skrivna direkt för ljud och det vi fokuserar på här. Att redan från början när vi börjar diskutera med författarna tänka “hur kan den här berättelsen bli så bra som möjligt för ljudformatet”, säger Tellander.
Storytel Original-konceptet kommer att lanseras även på andra marknader.
– Det ska bli en rolig resa att se hur det här tas emot runtom i världen. Och även författarna, hur de kan se det här som ett nytt sätt att skriva på.
Fotnot: Den här artikeln är baserad på den intervju som Storytel lagt ut på sin YouTube-kanal, du kan se den i sin helhet här.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!