Det är för lite innovation i bokbranschen. Det tycker i alla fall tyska bokhandlare och förlag. Tillsammans har de skapat CONTENTshift, som ska ha likheter med Draknästet. Bonnier Deutschland bidrar med 10 000 euro och har en juryplats.
Börsenvereinsgruppe (tyska förlag och bokhandlares förening) står bakom 3-månadersprogrammet CONTENTshift som sträcker sig över hela EU och ska sammanföra nya entreprenörer med erfarna mentorer. Fem av medlemsföretagen, Bonnier Deutschland, Holtzbrinck Digital, Thalia, Thieme Gruppe och StoryDocks investerar vardera 10 000 euro och får i utbyte en plats i juryn och direktkontakt med de start up-företag som slåss om den slutliga segern, skriver IPA.
– När den digitala transformationen går allt snabbare kan inte förlagen förlita sig på enbart innovation i huset, de måste prata med andra. En vilja att samarbeta, även med potentiella konkurrenter, är nödvändig för att hålla sig i framkant, säger Dorothee Werner, projektledare för CONTENTshift, till IPA.
Juryn har redan nominerat 18 start ups bland 45 anmälda som under tre månader kommer att coachas av branschexperter och genom workshops finslipa sina affärsidéer. De nominerade satsar på vitt skilda delar av bokbranschen: plattformar för skriva tillsammans, ehandel, utökade eböcker, betallösningar, digitala läromdel, videoböcker, marknadsföringsplattformar och flera andra.
Finalen med de avgörande pitcharna för juryn och prisutdelning till bästa start up kommer att ske vid bokmässan i Frankfurt i oktober 2016.