I Dalsländska Bengtsfors brinner bokentusiasmen långt från traditionell näthandel och ljudböcker. Här håller Johanna Nordling Kuusisto och Rebecca Lager på att bygga upp en ny försäljningskanal: bokboxen LitteraturRäven.
Johanna och Rebecca är två unga tjejer med kreativa själar som från början hade tänkt starta ett bokcafé. Men med Bengtsfors som bas föll idén eftersom samhället helt enkelt inte är tillräckligt stort för en sådan verksamhet. Med viljan att skapa en bokrelaterad arbetsplats började de tänka. Rebecca hade funderat över bokboxar redan på gymnasiet och tillsammans tog de upp den tråden igen. Genom att forska i utländska aktörers verksamhet och väga olika för- och nackdelar mot varandra, kunde de till slut hitta fram till ett eget koncept.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– I sin helhet så fungerar LitteraturRäven som vilken annan prenumeration som helst. Kunden får varje månad en box med en bok och produkter som tillhör ett tema som till exempel Halloween, berättar Johanna och fortsätter:
-Det finns ingen annan box som har exakt samma upplägg som oss när det kommer till böckerna. Vi vill få ut självpublicerade författare så de kan få den publik de förtjänar.
Vilken bok som kommer med i paketet är hemligt. Genom att kategorisera de olika boxarna till målgrupper utifrån ålder ska kunden ändå få en passande bok. Huvudpaketet är basboxen och riktar sig till en publik över 15 år. Men det finns också barnboxar som man kan prenumerera på enskilt eller som tillägg till basboxen.
– Alla böcker väljs efter läsning av oss, säger Rebecca. Vi har ganska olika smak men kan uppskatta en bra bok oavsett genre. Då böckerna är hemliga tills de når kunden så kan vi inte ge något exempel på titlar, men vi kommer att ha många olika genrer och böckerna kommer att vara i inbundet format.
Med bokboxarna tar Johanna och Rebecca ett kliv in på en dynamisk bokmarknad som ständigt utvecklas. En spännande resa där det gäller att hitta balansen för att sticka ut och inte drunkna i mängden.
Vad är det som gör att ni tror att detta är gångbart just nu?
– Boxar i allmänhet är väldigt populärt, men bokboxar finns endast utomlands. Detta vill vi ändra på, säger de.
– Vi, precis som andra bokälskare, letar ständigt efter nya böcker och de guldkorn vi hittar vill vi bidra med. Det finns ett stort intresse för det här och vi tar tillfället i akt och gör det till verklighet även i Sverige.
Förutom den egna viljan att bygga upp ett företag inspireras både Johanna och Rebecca av flera andra faktorer i arbetat med att ta fram den nya bokboxprenumerationen. Både att få barn att läsa och skriva mer men också kunna väcka människor som fastnat i ett genreträsk:
– Vi tror att många läsare lätt håller sig till en och samma genre och vi vill erbjuda dem något nytt genom att variera innehållet i våra boxar, säger de. Vi satsar främst på svenska författare trots att vi själva bara läser på engelska vanligtvis. Dessutom vill vi främja den svenska författarkulturen, särskilt när så många böcker som publiceras av stora förlag är deckare.
Johanna och Rebecca är i full gång med att färdigställa premiärpaketet för litteraturräven. Exakt när det kommer ut är inte helt färdigt men för den nyfikne finns all information på deras hemsida www.litteraturraven.se
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!