Gagnar Högsta Domstolens dom rörande privatkopieringsersättning från Iphone kulturarbetare generellt?
– Ja, säger Copyswede som välkomnar utfallet.
– Nej, säger författaren och politikern Björn Flintberg som är kritisk till utfallet.
Teknik och digitalisering bidrar till en komplex bild av sådant som tidigare var mer svart eller vitt. Det skulle antagligen behövas en tre veckors sittning med många koppar kaffe och kilometer av whiteboards för att gå igenom det hela från toppar till rötter. Men kokar man ner det i en snabbare version handlar det snarare om att våra värderingar av rättigheten till ett innehållsmässigt material idag måste anpassas efter ny teknik och de egenskaper internet besitter – på gott och på ont.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Copyswede utgörs av 14 kulturskaparorganisationer samlade under ett och samma namn i syftet att verka för upphovsrätt och varje enskild kulturutövares rätt till sitt verk. För att kompensera för den kopiering som enligt upphovsrättslagen är tillåten, sköter Copyswede som en del av sin verksamhet inkasseringen av privatkopieringsersättning (PKE) från tillverkare och importörer av berörd utrustning. I takt med den tekniska utvecklingen samt Internets numera oöverskådliga storlek, ökar tillfällena för kopiering samtidigt som möjligheten att kontrollera den minskar.
Vår världsbild ser helt enkelt annorlunda ut nu än för bara några år sen när man spelade in cd-skivor på kassettband och gav till sina polare eller kopierade en hyrd vhs-film. Idag kan man som bekant lagra data, film, text och ljudfiler i nästan obegränsad mängd på hårddiskar som tar liten plats men rymmer mycket. Möjligheten att dela det samma är lite som ett fenomen av ljusets hastighet i jämförelse med kassettbandens långsammare tider – det går inte att fånga, ännu mindre att stoppa. Ur den synvinkeln är Internet helt enkelt ett lavinartat forum som vi kan delta i på allsköns sätt, från telefoner till datorer och surfplattor.
Den 10 juni i år beslutade Högsta Domstolen att även Iphone numera ska omfattas av PKE, ett domslut som Copyswedes VD Mattias Åkerlind på hemsidan beskriver som:
– En lång process med flera rättsliga avgöranden som alla gått kulturskaparnas väg.
Vidare fortsätter han:
– Många kulturskapare är glada idag. De har väntat på sina ersättningar i flera år när stora elektronikföretag vägrat betala. Domen ger ett tydligt besked om att lagen ska förstås som att även multifunktionella produkter ska omfattas av ersättningsordningen.
Domen kan ingalunda ses som ett statement: Trots att verkligheten idag bjuder en allt mer okontrollerbar möjlighet till att kopiera och sprida kulturella verk, kan man åtminstone på pappret sätta ner foten för att den individuella upphovsmakaren ska äga makten kring sitt verk. Frågan är hur effektivt det är att i en digital globalisering som expanderar mer eller mindre explosionsartat stå kvar och stampa med foten i backen samtidigt som utvecklingen bara skrattar och springer vidare.
Björn Flintberg är författare och politiker. Han tänker att de stora vinnarna idag är de som vågar kompromissa:
– Jag tror att kulturaktörer som är högproduktiva och kan tänka sig att både producera material för nätet som får spridas, och traditionellt material som inte går att få tag på digitalt, är de stora vinnarna, säger han och fortsätter: Genom att bli vän med läsarna, vara aktiv i sociala medier, och synas mycket får man en bas av individer som följer ens författande. De stora förlorarna på den utveckling vi har idag är de mer introverta författarna som vill skriva utan att synas. Den sociala aspekten av författarskapet blir allt viktigare för att kunna lyckas.
Björn menar att spridning via kopiering faktiskt kan vara gynnsamt, särskilt för små, okända aktörer som på så sätt kan visa att de finns och skapa ett intresse hos publiken för sig själva.
– Internet idag är som verktyg fritt. Det gör att blixtkrigen blir färre, att nyheter sprider sig fortare än någonsin och att kunskap är tillgängligt för miljarder nya människor, säger Björn. Det motverkar diktatur och gör att den tekniska utvecklingen tar jättekliv. Det spelar ingen roll vad vi tycker om kopiering, det händer ändå eftersom det är en grundläggande del av internets funktion. Många ser inte att enda sättet att stoppa spridning vore att stänga ner Internet helt.
Avgiften på dåtidens kassettband för att täcka eventuell spridning av kopierade blandband har helt enkelt fått helt nya förutsättningar. Både kopieringen och mediet existerar nu för tiden på så annorlunda premisser att blandbandseran lika gärna kunde befinna sig på månen.
– Det pågår en intensiv kamp om att på olika sätt försöka säkra nya intäkter, eller försvara gamla affärsmodeller, resonerar Björn. Det gör att man pratar om en bransch i kris. Men är det egentligen en kris vi borde prata om? Skriver färre människor böcker i Sverige? Läser färre människor böcker i Sverige? Nej. Däremot förändras affärsmodellerna och det hotar naturligtvis stora aktörer.
Författare får bara ta del av PKE om det handlar om ljudböcker då ersättningen inte omfattar e-böcker. Men med ljudboken på tillväxt är det viktigt att lyfta hur man hanterar dagens situation kring ekonomi och digitala spridningseffekter.
Björns kritik mot HD:s dom är fördelad på tre punkter:
– För det första är det orimligt att en avgift för lagringsmedia ska tas ut av någon annan än den som äger lagringsmediat. För det andra är jag kritisk till att alla ska betala, även de som inte lyssnar på musik, och för det tredje är jag djupt kritisk till att telefonen ska betraktas som ett redskap som är avsett för att kopiera film och musik på, säger han konstaterande.
Mattias Åkerlund däremot håller fast vid gamla traditioner i nya tider – som också är viktigt att lyfta. För oavsett vilket tekniskt medie som används för att läsa, se eller lyssna, äger upphovspersonen sitt verk och bör rimligtvis få del av avkastningskakan den på olika sätt kan inbringa. Som inte helt okänt är kulturen ett område som inte alltid är det mest ekonomiskt gynnsamma och att dessutom få en egen skapelse utnyttjad för annan aktörs vinning är orättvist spel.
På Copyswedes hemsida skriver Åkerlund:
-Domen visar att lagen är modern och tydlig – den ger kulturskapare rätt till ersättning även när tekniken förändras. Vi hoppas att arbetet med att gemensamt utveckla samarbetet kan påbörjas under 2016 och vi bjuder därför in dessa företag och deras organisationer till dialog och förhandlingar.
Även EU-domtolen har i dagarna fastslagit att PKE inte ska finansieras av den allmänna stadsbudgeten utan att berörda aktörer själva ska stå för kalaset.
Trots dessa beslut från högre instanser kräver komplexiteten i situationen fortsatt skärskådande synvinklar och kompromisser. Högsta Domstolen styr med sin dom ett av världens största företag i en utpekad riktning men samtidigt är den i sig bara ett steg av vad som kan förväntas bli många innan frågan om dagens ekonomiska lösningar har landat i sina svar.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!