För att vidga utbudet och ringa in en ännu större läsande målgrupp satsar Akademibokhandeln nu på lättlästa böcker. Från mitten av juni erbjuder kedjan ett urval på runt 30 st blandade titlar i sina butiker. Ett utbud som dock får kritik från Vilja förlag.
Akademibokhandelns nya satsning handlar om att man upplevt ett ökat behov av lättlästa böcker hos de lokala butiker som tillhandahållit enstaka lättlästa titlar redan innan. För att matcha den växande efterfrågan utvecklar man nu sortimentet så att det ska bli bredare och finnas som standard hos hela Akademibokhandelkedjan.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Studier visar att så många som 13 procent av Sveriges vuxna befolkning, ca 800 000 personer, har en läskompetens som innebär att de har ett uttalat behov av mer lättillgängliga texter, säger Patrik Överby, kategorichef för böcker på Akademibokhandeln.
I listan över titlar som kommer ges ut i mer lättillgänglig version blandas John Ajvide Lindqvist med Hjalmar Söderberg och Fredrik Backman med Jane Austen. Patrik Överby berättar att man hoppas på ett växande sortiment inför framtiden och därför inte vill låsa sig vid format eller bindningstyp även om många av de första böckerna är häftade. Förhoppningen är att ha något för alla:
– Satsningen riktar sig till flera målgrupper, säger Patrik. Det kan vara för att man har dyslexi eller koncentrationssvårigheter, ett annat modersmål än svenska eller är ovan att läsa långa texter.
Kampanjen har dock fått kritik för att vara snäv av Lina Nordstrand, förlagschef på Vilja förlag som också ger ut lättlästa böcker för vuxna och är en del av Nypon förlag.
Akademibokhandeln kommer från starten enbart att ha LL- förlag som leverantör, ett förlag som är specialiserade på att ge ut lättlästa texter och både ägs och drivs av Myndigheten för tillgängliga medier. På SvB:s sida kommenterar Lina valet i en intervju där hon förvisso hyllar satsningen på lättläst litteratur men ifrågasätter att man endast ska använda en aktör som utgivande förlag. En aktör som dessutom är statligt finansierad och får bidrag i miljonbelopp varje år.
– Det känns riktigt tråkigt att de inte tar tillvara på den mångfald som finns på marknaden för lättläst, säger Lina till Svensk Bokhandel. Den målgruppen har samma krav på bra litteratur som alla andra.
Akademibokhandeln har dock enligt Patrik Överby för avsikt att samarbeta med fler förlag i framtiden. Men trots att hela kampanjen är ett försök att matcha ett ökat behov verkar man vilja avvakta resultatet från de första böckerna i lättlästformat innan antalet valbara titlar breddas ännu mer. Till SvB säger han att man valde LL-förlaget eftersom de passade Akademibokhandelns behov i starten bra.
– Vi jobbar ständigt med att erbjuda ett så attraktivt sortiment för vår befintliga och framtida kunder, poängterar Patrik till Boktugg. Med denna satsning välkomnar vi en målgrupp som sedan tidigare kanske inte varit kund hos oss. På det sättet hoppas vi locka fler att komma igång med sin läsning.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!