James Patterson är en av världens bäst säljande författare, främst i USA. Nu vill han revolutionera bokbranschen med ett nytt format – korta actionspäckade romaner på endast 150 sidor som han kallar BookShots som kallas “Uber for Books”.
Den amerikanska bästsäljande författaren James Patterson är extremt produktiv och jobbar ofta tillsammans med medförfattare på sina böcker. Sedan debuten 1976 har han haft över 100 böcker på New York Times bästsäljarlista och sålt över 300 miljoner exemplar av sina 147 romaner.
BookShots beskrivs som intrigdrivna böcker på under 150 sidor som ska kosta under 5 dollar (40 kronor).
– Jag är en disruptor, sa Patterson på en presskonferens.
De två första böckerna under det nya varumärket har redan släppts i USA och inkluderar en ny bok i hans populära Alex Cross-serie.
Så här marknadsförs de nya böckerna i en påkostad reklamfilm:
Frågan är om denna nya trend blir en framgång. Många läsare söker ofta tjocka böcker som ger “valuta för pengarna” men kanske är detta ett sätt att nå ovana läsare som avskräcks av en 600-sidig tegelsten?
Det ligger lite i linje med Storytels satsning på timslånga avsnitt i följetongsform.