Inspirerade av Netflix och HBOs tv-serier startar Storytel en helt ny tjänst – Storytel Orginal. Böckerna i tjänsten är specialskrivna för att hålla spänningen uppe och kommer lanseras serievis för prenumeranterna.
Alldeles i dagarna sparkar Storytel igång sitt nya projektet med ljudböcker skrivna direkt för ljudboksformatet. Det hela började med en efterfrågan på lyssningsbara bokserier efter stora framgångar med Margit Sandemos Sagan om Isfolket som ljudbok.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Vi märkte att inte alla romaner lämpar sig för att bli ljudbok, säger Anna Öqvist Ragnar på Storytel. Som lyssnare ställer du andra krav på en bok du ska lyssna till. Den behöver vara rakt berättad, ha starka och tydliga karaktärer och ett ganska tydligt mål. Komplicerat, vackert eller metafortungt språk kan krångla till det när man står på en buss eller klipper gräset samtidigt. Romaner skrivna för att läsas kan brodera ut mer eftersom man ofta är ensam i bokupplevelsen medan en ljudbok konkurrerar med hela vardagen och behöver vara mer samlad. Allt det här kokade vi ner till att låta författare skriva direkt för ljud, på ett underhållande och gripande vis.
Att presentera en bok på samma vis som en tv-serie ger en särskild spänning för läsaren och Storytel har som mål med bokserierna att skapa känslan av att inte kunna bärga sig för att få veta hur det går. Och det är egentligen inget nytt grepp.
– Det är ett tillvägagångssätt som funnits ända sedan 1800-talet när Dickens behöll prenumeranter genom sina spännande följetonger, säger Anna.
Formatet medför ett speciellt sätt att skriva för att fungera och hålla uppe nerven hos läsaren vilket är något författaren bör han med sig redan i skapandeprocessen.
– Ramen skribenterna arbetar inom blir mycket mer specifik, berättar Anna. Den nästan tvingar fram behovet av cliffhangers och ett framåtlutat sätt att berätta. Dessutom har vi bett uppläsarna att gestalta och bära storyn mer än vanligt, det gör det enklare för lyssnarna att hänga med och bli engagerade. Med en serie kan du också känna att “okej, jag tar ett avsnitt till” utan att känna den prestationsångest som en 10-timmars ljudbok kan ge dig.
Man hoppas på så vis inte bara uppfylla lyssnarnas önskemål utan också skapa ett nytt sätt att tänka direkt för ljudbok hos författarna när de skriver.
– Det är en ny och experimentell form, säger Anna. Men vi hoppas att både våra lyssnare och författare ska uppskatta och kunna dra nytta av den.
Tjänsten kommer att ingå i den vanliga prenumerationstjänsten hos Storytel och lanseras den 14:e juni.
Läs även intervju med en av författarna, Daniel Åberg >>
Dessa serier har presenterats än så länge:
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!