Dan Browns nervkittlande roman Da Vincikoden görs om för att även passa en yngre publik. Till hösten släpps den nya versionen av bästsäljaren i Storbrittanien och USA.
Brown har under en tid själv velat göra om Da Vincikoden så att den ska passa en bredare skara läsare och det är främst personer i yngre tonåren som är målgruppen nu. Med sin övergripande tidsrymd hoppas Brown att bokens handling ska kunna förmedla historieglädje åt läsarna.
– Det är min förhoppning att denna tappning av Da Vincikoden ger tonåringar samma upplevelse av spänning som jag känner när jag utforskar dold historia och mysterier i världen vi lever i, säger han om projektet.
Da Vincikoden kom 2003 och har sålts i mer än 82 miljoner exemplar världen över. Den nya versionen kommer att få ett nytt omslag och vara kortare än originalet men enligt förlaget ska idén till ursprungshandlingen var den samma. I USA kommer den ges ut både som fysisk bok och digital e-bok av Delacorte Press, och samma format ska produceras i Storbrittaninen av Penguin Random House Children’s UK.