Storytel fick 17 500 nya abonnenter första kvartalet 2016

Foto Theresia Jatta Kölin

Storytel går som tåget och under årets tre första månader fick de ytterligare 17 500 nya abonnenter på sin streamingtjänst. Totalt har Storytel nu 220 000 abonnenter. Dessutom ökade resultatet till 6,7 msek (1,0 msek), enligt en kvartalsrapport.

Nästan 6000 nya abonnenter i månaden är alltså ökningen just nu. Samtidigt ökar tillväxten jämfört med föregående år rejält. Efter kvartal ett 2015 hade Storytel 121 600 abonnenter, ett år senare nästan 100 000.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

– Första kvartalet 2016 växte Storytels abonnentstock med 17 500 abonnenter, varav Sverige stod för en tillväxt om 12 800 abonnenter och Utlandet 4 700 abonnenter. Som en jämförelse hade Storytel en total tillväxt på 11 500 abonnenter i kv1 2015, något mer i Sverige än i Utlandet. I genomsnitt hade Storytel 220 000 betalande abonnenter i kv1 2016, en ökning från 121 600 betalande abonnenter i kv1 2015, skriver bolaget i sin kvartalsrapport.

Samtidigt ökar lönsamheten, Storytel levererade ett positivt rörelseresultat på 6,7 Mkr (1,0 Mkr i kv1 2015) och ökade andelen utlandsförsäljning från 18,5% till 18,9% (12,8% i kv1 2015).

– Om man bortser från de ändringar i redovisningsprinciper vi har gjort för våra abonnentintäkter, så hade Streaming cirka 84 Mkr i intäkter i kv1 2016, att jämföra med cirka 49 Mkr i kv1 2015. Den svenska verksamheten står för 68 Mkr av intäkterna i kv1 2016 och de utländska verksamheterna står för 16 Mkr av intäkterna. För ett år sedan, i kv1 2015, var intäkterna 42 Mkr i Sverige och 6 Mkr i utlandet, skriver man i rapporten.

Förbereder lansering på betydligt fler marknader

Trots den starka tillväxten i Sverige så lägger Storytel alltmer fokus utomlands. Man startade upp i Polen i februari och Finland i april och fler länder väntar.

– Storytel fortsätter oförtrutet att växa, fler abonnenter, fler ljudboksproduktioner, fler streamade böcker, fler medarbetare och fler länder. Så här har det sett ut de senaste sex åren och med ett växande intresse för ljudboken över hela världen ser även framtiden ljus ut. Vi lägger nu mycket resurser på att förbereda lansering av tjänsten på betydligt fler marknader än vi är verksamma på idag. I de allra flesta fall handlar det om långsiktiga satsningar, där vår uppgift blir att göra ljudboken till ett självklart sätt att ta till sig berättelser, skriver Jonas Tellander, VD för Storytel.

Storytel Original släpps före sommaren

Ett annat väldigt spännande område är egenproduktionerna med nya ljudböcker som blir specialskrivna för Storytel av svenska författare, a la Netflix och HBO. Och dessa ska enligt planen släppas även utomlands, enligt kvartalsrapporten.

– Våra målsättningar för 2016 är att fortsätta växa på den svenska marknaden, fördubbla utlandsförsäljningen, göra ett positivt rörelseresultat, samt lansera våra egna produktioner Storytel Original på alla marknader. Vi har i nuläget ett 20-tal produktioner igång som kommer börja släppas till våra svenska kunder redan i kv2 2016.

Förutom digitala ljudböcker är Storytel också fd Massolit (fd Forma) med en utgivning av pappersböcker. Där kunde man glädjas åt att Kvinna på tåget av Paula Hawkins gått bra som pocket. Dessutom har Storytel skrivit avtal om försäljning av Bokklubben och varumärket Livsenergi preliminärt från 1 juni 2016. Köpeskillingen uppgår till 1 Mkr.

– Målsättningen för affärsområdet Print är att göra ett nollresultat under 2016. Jag bedömer att det målet kommer uppnås. Mycket fokus läggs nu på att digitalisera backlist-katalogen till e-böcker samt att producera ljudböcker av de titlar som bedöms intressanta, skriver Tellander.

Frågan är förstås: kommer Storytel att passera 300 000 betalande abonnenter före årsskiftet? Och kommer BookBeat, Bonniers storsatsning, att påverka tillväxten i Sverige och andra länder?

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden på Park Lane”

”Morden på Park Lane” är en berättelse som riktar sig främst till dig som gillar spänning och mordgåtor, här i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,