Rekoförlag – förlaget bakom böckerna som på kort tid fått höga betyg av ett stort antal misstänkta fejkkonton – förnekar att det rör sig om fusk. De förklarar istället de höga betygen som en motprestation för att ha delat ut gratis böcker.
I ett mejl skriver Tomas Anderberg från Rekoförlag att man vid två tillfällen de senaste två veckorna skänkt 200 böcker till sina läsare med krav på att de betygsätts som motprestation till gåvan. Förlagets medarbetare är upprörda över att boktipset.se ska ha tagit bort ett 60-tal av rösterna som de menar är resultat av bokutdelningen.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Att skänka böcker med motprestationen att läsarna som får böckerna ska betygsätta dem är väl inte förbjudet? 60 betyg är bortplockade och vi förstår ingenting, skriver man från förlaget och hissar också flaggan för att fler betyg kan vara på väg in:
– Nu har vi skänkt 100 böcker till i Trelleborg och Malmö så troligtvis kommer det in fler betyg.
Rekoförlag uppmanar oss att istället granska de böcker som fått över 10 000 betyg vilket kommenterats som orealistiska kvantiteter. Angående de egna borttagna betygen förväntar man sig att boktipset.se ger tillbaka dem.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!
– Vi gör allt för att hålla oss kvar i en bransch där det mer eller mindre råder monopol. Vi säljer böcker med förlust, detta eftersom distributören ska ha sin del och Adlibris och Bokus sin. Vi till och med ger bort böcker (200 ex), allt för att hänga kvar och bygga varumärke, och sedan raderar Boktipset bort betygen. Men som jag skrev: Det är nog större krafter inblandade. I denna bransch är det bara mygel. Det är väl Bonniers som äger Adlibris och Boktipset?
Runt de misstänkta bluffkontona hopar sig frågetecknen. Är det fejkade profiler eller är det verkliga bokläsare som av god vilja uppfyller sin del av avtalet för de skänkta böckerna?
Det finns flera företag som använder sig av möjligheten att skänka en gratis produkt mot att konsumenten i utbyte recenserar och betygsätter den. Det finns webbtjänster i USA som låter företag betala för att deras produkter ska få recensioner och betyg på Amazon och andra handelsplatser på nätet. Rekommendationer från en konsument är bra reklam och det är uppenbart att man vill ha fina recensioner och höga betyg. En överenskommelse som kan uttalad eller tyst.
Dock finns det sätt att utnyttja denna sortens marknadsföring felaktigt. Amazon har stämt ett flertal aktörer som erbjuder positiva recensioner och höga betyg mot betalning. Att dessa tjänster dessutom säljs öppet gör frågorna kring moral och etik i näthandeln än hetare. Med otydlig gränsdragning om vad som är okej eller inte kring kundbetyg fortsätter diskussionen.
Medlemmar på Boktipset påpekar dessutom att problemet med fejkade profiler, eller SPAM-medlemmar som de kallas i forumen, inte är nytt eller isolerat till det som Rekoförlag beskylls för. Tvärtom har problemen funnits i flera år.