A man called Ove låg trea på NY Times Bestseller list förra veckan, Viveca Stens senaste passerade 200 000 sålda exemplar i Sverige och lite annat som det tuggas om i bokvärlden.
* * *
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
A man called Ove (En man som heter Ove) av Fredrik Backman låg förra veckan trea på NY Times Bestseller list (kategori Trade Paperback Fiction). Nu har boken legat fjorton veckor på topplistan. På Publishers Weeklys lista låg boken på elfte plats och ska ha sålt nästan 77.000 exemplar, på den listan har boken överlevt 21 veckor och dessutom har My Grandmother Asked Me to Tell You She’s Sorry andra veckan på listan tagit sig upp på 15:e plats efter 13.000 sålda ex. Det råder Backmania i USA.
* * *
Amazon släppte ett kanonresultat första kvartalet. Även om de tillfälligt verkar ha gett upp Sverige så är förlagen och bokhandlarna fortfarande livrädda för ehandelsjätten. Senaste versionen av läsplattan Kindle har fått svala recensioner, inte minst för att priset är så högt (runt 300 dollar och uppåt). Ännu dyrare i Europa där Amazon UK säljer den för 270 pund (ca 3100 kr). Men det finns de som påpekar att det inte behöver vara fel, Kindle Oasis är en premiumprodukt likt Apple. Det finns fortfarande billigare instegsmodeller. Här hemma i Sverige säljer Adlibris fortfarande sin Letto Frontlight för 995 kr.
* * *
Bonnierförlaget Forum meddelade att Viveca Stens I maktens skugga nu ska ha sålt över 200 000 exemplar totalt. På Instagram gratulerade de henne till Platinabok. Det gör vi också.
* * *
Hur lång tid ska det egentligen ta att ge ut en bok? Det undrar två amerikanska agenter i en artikel i The Hollywood Reporter. Sloan Harris och Esther Newberg, på ICM Partners representerar mer än 100 bästsäljare varje år – inklusive de två senaste Pulitzer-vinnararna Donna Tartt och Anthony Doerr samt diverse författare som Nobelpristagaren Malala Yousafzai och komikern Steve Martin.
På frågan om förlagen borde arbeta snabbare svarar de båda:
– De (förlagen) ber om 18 månader för en utgivning. Det är papper, eller för guds skull nu, digitalt. Varför? De förklarar att de behöver planera varje kampanj. Seriöst, det finns bara så många ställen att gå till nu, säger Newberg till Hollywood Reporter.
– Vi har stora kommersiella romaner som går in i produktion två månader före utgivningsdatum. Förr brukade de bearbeta magasin med lång pressläggning för recensioner, verkligen sälja in dem. Jag är inte övertygad om att de där nio månaderna eller ett år används effektivt, säger Harris.
* * *
Wattpad, skrivarsajten som fortsätter växa och där tusentals skribenter lägger ut sina berättelser i följetongsform, satsar nu också på en närvaro i Hollywood. Där lanseras Wattpad Studios som ska hjälpa författare att hitta nya sätt att tjäna pengar på sina böcker, exempelvis genom att sälja filmrättigheter, skriver Publishers Weekly. Wattpad har tidigare haft olika typer av samarbeten med företag genom Wattpad Stars, men även slussat författare till etablerade förlag som Simon & Schuster och Harper Collins. Den mest kända författaren som slagit igenom via Wattpad är kanske Anna Todd vars fyra böcker i After-serien ges ut på svenska av Norstedts.
* * *
Boktugg har nu fått ordning på nyhetsflödet med en ny reporter (Sarah) och hoppas kunna ge dig fler spännande reportage och nyheter. Kanske ett och annat riktigt avslöjande, men framför allt många intressanta människor med tankar och idéer om bokbranschen.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.