Igenkänning och att se kunden – när bokpriserna inte längre går att konkurrera med blir det personliga kundbemötandet den viktigaste faktorn för bokhandeln på den lilla ortens överlevnad. Inte undra på att Höganäs Bokhandel går med vinst trots att stormarknader och internet erbjuder lägre priser mindre än ett stenkast bort.
Höganäs Bokhandel har en helt egen personlighet. Här finns det inget som antyder till likriktning eller “Hej jag är del av en kedja – känn igen mig på min inredning.” Nej, snarare är den präglad av en mängd detaljer, noggrant utvalda för att passa just Höganäs Bokhandel och ingen annan. Bokryggarna löper i udda trähyllor, rustika bord rymmer säsongens tips, ställ översållade av papper och pennor står obekymrat mitt på golvet och skapar en lockande labyrintkänsla och i en hörna hänger golvlampor upp och ner i taket.
Innanför de stora fönstren på avdelningen för barn- och ungdomslitteratur möter jag Christoffer Palmer som sedan 10 och 1/2 år äger bokhandeln. Vi slår oss ner, jag i den gröna finfåtöljen och han i den rosa plyschsoffan mitt emot. Jag har blivit bjuden på en skummig cappuccino, en av affärens fjädrar i hatten.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Är man stammis här så bjuder vi på en cappuccino, säger Christoffer och forsätter: Fördelen med att finnas på en så liten ort blir att folk blir ihågkomna. 90 % av alla som kommer in här känner vi igen även om de bara besöker oss två – tre gånger om året.
Kontrasten mot den stora stadens bokhandel är stor och delvis naturlig. Med ökad besöksmängd och volym är förutsättningarna annorlunda.
– I de större städerna blir du inte sedd även om du regelbundet besöker butiken. Vi har tiden och möjligheten här att ta hand om kunderna på ett annat sätt.
Tacksamt nog gäller cappuccionerbjudandet även för skribenter på premiärbesök vilket är tur för den är riktigt god.
Stämningen i butiken är varm och välkomnande, något som Christoffer och hans personalskara medvetet arbetar på – och lyckas med. Höganäs är en relativt liten ort och handeln här konkurrerar med både större städer och köpcentrum alldeles in på knutarna. För att inte tala om näthandeln där man enkelt och billigt kan få det man önskar levererat hem i brevlådan.
Med en blick mot kullerstensgatan utanför berättar Christoffer:
– Vi befinner oss i en motsägelsefull situation där våra kunder får betala tjugo – trettio kronor mer för en vara här än om de köper samma sak på nätet – och alla pratar bara om priset. Därför måste vi konkurrera med atmosfär och mervärden. Till exempel började vi med Höganäs’ vackraste paket. Det är jätteroligt att få ett fint inslaget paket och en väldigt stor andel av våra böcker säljs som presenter. Möblerna här är auktionsfynd – butiksinredning är tråkigt, fult och dyrt. Min förebild Gudmund Hamrelius köpte saker till sin butik på auktion och det har jag också gjort. Det här ska vara en plats man vill stanna på och valet av inredning ger karaktär åt känslan.
Många mindre bokhandlare är anslutna till en branschkedja. Kedjan förhandlar fram avtal med förlagen och gör ett centralt inköp. Från detta förmedlas ett grundförslag av olika titlar till bokhandlaren som sedan själv kan justera kvoten efter vilka titlar och ämnen som de vet efterfrågas i just deras butik. Höganäs bokhandel är ansluten till JBgruppen.
Hur gör ni urvalet av böcker ni ska sälja i butiken?
– Vi har en ganska bra känsla för vår publik och vad de har för smak. En viktig faktor för försäljningen är när vi själva blir nyfikna på någonting. Vi har bokrekommendationer ute i butiken, små lappar som är instuckna i böckerna där det t ex står “Christoffer gillar den här” eller “Jutta gillar den här”. Och vad vi tycker om har stor påverkan. Så om det är någon bok där vi sätter i vårt glada huvud så går den boken bättre. Det som är kul med alla oss fyra som jobbar här är att vi har lite olika smak och kompletterar varandra. Men om vi någon enstaka gång hittar en bok där vi kan sätta in två huvuden eller kanske tre då kan vi plötsligt förvandla den till en bra-säljare.
Med små, genomtänkta medel verkar Christoffer och hans personal inte bara höja butikens trivsel utan även försäljningen. Jag sitter i den gröna finfåtöljen och funderar över hur den brokiga inredningen som vägrar följa några mönster matchar bokutbudet i hyllorna. Hur gör man för att kunna erbjuda allt från vad JB pytsar in till all bra litteratur som finns utanför de ramarna?
– Att hitta underdogs och kunna smitta en kund med entusiasmen över en författare eller bok som inte är känd sen tidigare tycker jag är lite av en bokhandlares uppgift, säger Christoffer. Vi försöker hitta och rekommendera sådana böcker hela tiden och då gärna de som inte bara är svensk eller engelskspråkiga.
Det är dock ofrånkomligt att många av de böcker som ligger högt på konsumtionslistan idag går att köpa samtidigt som man ändå storhandlar mat eller med ett datorklick medan man är inne och kollar mailen. Det går fort och det kostar mindre. På små orter erbjuder ofta bokhandeln mer än bara böcker i form av exempelvis papper, pennor och presentartiklar – en tjänst för kunden men också en nödvändighet för att handlaren själv ska överleva när tillgängligheten på billiga böcker ökar hos andra aktörer. Christoffers inställning till fenomenet är tämligen avslappnad:
– Jag lever för de fysiska böckerna och vill omge mig av bokläsare. Men för att kunna göra det måste man vara jättebra på andra saker som presentartiklar och kontorsmaterial. Marginalen på böcker är för låg, så är det, konstaterar han och forsätter: För 15-20 år sen var det fult att sko sig i bokbranschen. Det är annorlunda nu. Min omsättning ökar för varje år och det tycker jag är viktigt att påpeka. Man har drömmen om bokhandeln men den tar slut om man inte tjänar pengar.
Min cappuccinokopp är tömd och den gröna finfåtöljen blir åter ledig för någon annan att sitta i och kanske få skum i mustaschen medan de förnimmer alla berättelser som ryms mellan pärmarna. För drömmen om bokhandeln är i allra högsta grad levande här. Höganäs bokhandel är en fysisk marknadsplats för böcker, baserad på äkta engagemang och genuin känsla.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!