Barn- och ungdomsboksmässan i Bologna har just tagit slut. Efter några år av oro över digitalisering och eböcker har dessa fått ett eget utrymme på mässan och den fysiska boken i tryckt form är tillbaka i centrum.
Med över 50 år på nacken är Bologna en av de internationellt sett viktigaste plattformerna för barn- och ungdomslitteratur – inte minst när det gäller att köpa och sälja rättigheter.
Från Opalförlag fanns Catrine Christell, förläggare och agent, på plats. I Opals monter presenterade hon svenska böcker för utländska förlag.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Vi hade ett inbokat möte i halvtimmen, berättar Catrine och fortsätter: Men ibland kom nya förlag som sett våra böcker i skyltningen in spontant. I Sverige tar vi barns rättigheter på stort allvar – det är något som lever kvar sedan Astrid Lindgrens tid. Utländska barnböcker är ofta konstnärliga och med många fina illustrationer. Det kan ibland bli lite abstrakt. Där är Sverige duktiga på att tänka kring vad barnen kan ta till sig när de läser.
Kommer du att tänka på någon särskild illustratör eller författare?
– Svår fråga. Pettsson och Findus (av Sven Nordqvist red.anm.) ges ut i 46 eller 47 länder nu, från Japan och Korea till Ryssland och Kina. Nytt land nu är Rumänien som inte gett ut dem tidigare. Han (Sven red.anm.) har verkligen hittat något otroligt som fungerar överallt. Man får med sig så mycket med alla detaljer och de fantastiska bilderna. Föräldrar tycker om att läsa dem för att man känner igen sig och barnen tycker Findus är rolig. Det är humoristiskt och blir inte för pedagogiskt.
Tyskland var det land som var extra i fokus på årets mässa med en illustratörsutställning precis innanför entrén. I sin helhet fick Catrine ett mycket bra och positivt intryck av mässan.
– Jag har besökt Bologna i 28 år. För några år sen var det mycket frågor och diskussioner om det digitala. Hur det skulle bli, e-boksrättigheter och vad det skulle innebära för den tryckta boken. Nu har det lagt sig och det känns som att själva boken är i fokus igen. Bilderboken håller som egen art och det är roligt och positivt. Det är en annan sak att läsa en fysisk bok för ett barn. E-boken blir mer som ett spel på en platta för dem.
Opal är ett förlag som är noga med att hålla en hög kvalitet.
– Vi satsar inte främst på massutgivning. Vi har möten varje månad där vi går igenom ett stort antal manus. För att vi ska ge ut manuset måste många av oss tycka om det. Det är viktigt att vi kan stå för det vi ger ut, det är en röd linje vi håller oss till.
Uppenbarligen kommer barn idag och framöver ha ett stort utbud av både böcker och läsmöjligheter att välja mellan. Den tryckta boken, framför allt bilderböcker för yngre barn, står sig väl bland marknadens nymodiga konkurrenter. Och som tveklöst bevis på att det verkliga mötet är oöverträffat trots flödande sociala medier och digital kommunikation är mässor som den i Bologna.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!