Efter en tids beta-testning så rullar Bonniers nu ut den stora bombmattan av banners och marknadsföring av sin nya streamingtjänst BookBeat som ska utmana Storytel om ljudboks- och eboksherraväldet i Sverige.
Om du inte redan sett banners för den nya tjänsten lär du se dem kommande dagar, veckor och månader. Nu har det stora reklamkriget börjat och även om Storytel har ett rejält försprång, en marknadsdominans som byggts upp under flera år, så har Bonniers något annat – egna mediekanaler och därmed sannolikt också bra koncernrabatter.
Priset för nya BookBeat är detsamma som för Storytels tjänst – 169 kr/månad.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Men det är gott om introduktionserbjudanden, alla DN-prenumeranter som har DN-kort kan exempelvis prova tjästen gratis i 30 dagar istället för normala 14 dagar fritt (som även Storytel tillämpar).
Appen finns sedan någon vecka tillbaka i både iOS- och Android-version. Där marknadsförs den och tjänsten som ”BookBeat är Sveriges nya tjänst för ljud- och e-böcker med det bästa utbudet.” vilket väl får sägas vara en sanning modifikation inledningsvis eftersom Bonniers ännu inte har avtal med lika många förlag som Storytel. En förläggare menar att villkoren de erbjudits är för dåliga och därför har de fortfarande inte skrivit på för att tillgängliggöra sina titlar.
I vissa fall har Bonniers ännu inte ens kontaktat förlagen för att få tillgång till deras titlar. De litar kallt på att en genomsnittlig lyssnare/läsare kommer att hitta merparten av bästsäljarna i utbudet och vara nöjda med det till att börja med.
BookBeat har tidigare sagt att de kommer att lägga mer fokus på läsning av eböcker i sin tjänst än Storytel gjort. Det är ju också där utbudet är störst och där Bonniers också har möjlighet att tillföra stora mängder böcker ur sin stora utgivning.
Men, det verkligt intressanta är förstås hur den här tvekampen utvecklar sig över tid. Bonniers kommer säkerligen att förbättra sitt utbud successivt genom avtal med så många förlag som de kan. Ju fler abonnenter de kan erbjuda, desto svårare för förlagen att tacka nej oavsett vad avtalet faktiskt ger dem.
Storytel har redan visst exklusivt utbud och egna rättigheter som exempelvis Sagan om Isfolket (som inte finns hos BookBeat). Kommer de att behålla dessa titlar exklusivt eller släppa dem till Bonniers med fördröjning på sex-tolv månader?
Från BookBeat har vi ännu inte hört något om produktion av egna specialskrivna serier eller andra produktioner. Men jag skulle bli väldigt överraskad om inte BookBeat med stöd av ägaren Bonniers redan har förhandlat med flera av sina bästsäljande författare om exklusiva berättelser – enbart för BookBeats lyssnare/läsare. Dessutom har de ju också gamla böcker som de skulle kunna välja att göra exklusiva för sina abonnenter.
Plötsligt riskerar vi att hamna i samma sits som filmälskare redan gör med tv-kanaler och streamingtjänster. Ingen av dem har ett komplett utbud och du kanske tvingas att ha mer än en tjänst för att vara komplett. Då visar det sig också hur många bokläsare/lyssnare som är beredda att betala för mer än ett abonnemang…
Lek med tanken att vi i framtiden har en miljon streaming-abonnenter i Sverige. Varje kund betalar då 135 kr exklusive moms (om man inte lyckats övertyga regeringen om att det faktiskt är rätt bra om att även digitala böcker ska ha 6% moms) och varje kund ger då 1622 kr per år i intäkter. Med andra ord 1,622 miljarder kronor. Då skulle omsättningen hos streamingbolagen nästan vara högre än hos nätbokhandeln idag.
Nu börjar racet om dominans på framtidens bokmarknad. Det är i alla fall vad BookBeat, Nextory, Mofibo och Storytel har satsat sina pengar på. Vem kan ta flest marknadsandelar de närmsta 3-4 åren?
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!