Storytel har släppt siffror för 2015 års omsättning. Tillväxten är fortsatt hög, från 113 msek till 254 msek på streaming och 299 msek totalt för koncernen. Samtidigt som antalet kunder gick från 110 000 till 202 000.
En tillväxt på 84 procent skulle göra vem som helst avundsjuk, inte minst i bokbranschen som annars inte är bortskämd med tillväxttal i denna storlek förutom hos småförlag.
– Under 2015 lyssnade Storytels svenska kunder på cirka 3,5 miljoner ljudböcker genom tjänsten. Vår målsättning är att antalet lyssnade ljudböcker på Storytel Sverige inom några år ska vara fler än antalet sålda pocketböcker i Sverige. Det är min övertygelse att ljudboken har en lika stor potential på sikt i de allra flesta länder i världen. Behovet att lyssna är evigt, säger Storytels VD och grundare, Jonas Tellander i ett pressmeddelande.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Omsättningen i koncernen ökade från 142,5 msek till 299 msek, varav streamingintäkterna stod för 254 msek (137 msek).
Storytels vinst följde däremot inte med, 3,4 msek (15,3 msek 2014). Det förklaras av fortsatt investering i marknadsföring (där Storytel verkligen har synts överallt under året) och att utöka utbudet (där de nyligen aviserade en satsning på nyskrivna originalserier). Redan nu har de en stor egen utgivning av titlar från andra förlag. Under järde kvartalet utmärkte sig ljudböckerna baserade på Diana Gabaldons Outlander-serie, Sune-ljudböckerna samt Häxmästaren som är uppföljningsserien till Margit Sandemos serie Sagan om Isfolket, skriver bolaget i en pressrelease kring bokslutet.
– Vi har startat upp en ny utgivningsgren, Storytel Original, som likt streamingtjänsterna för TV (Netflix, HBO m.fl.) kommer ta fram kvalitetsinnehåll exklusivt för Storytel. Lanseringen av Storytel Original beräknas ske under kv2 2016, skriver Jonas Tellander.
Det är ingen vågad gissning att Storytel efter två månader 2016 ligger på en omsättningsnivå som gör att de kommer att passera 300 miljoner kronor i omsättning i år, kanske rentav mer. Hur länge dröjer det innan Storytel är en större återförsäljare än Bokus?
Pappersböckerna då i det som tidigare var Massolit? Där konstateras bara att ”Affärsområdet Print (tidigare Publishing) har varit förlustbringande de senaste 5 åren, men målsättningen är nu att vända till vinst 2016.”
Storytel-koncernen består av två delar, Subscription och Publishing. Inom affärsområdet Subscription erbjuds en abonnemangstjänst för ljudböcker och e-böcker under varumärket Storytel, i dagsläget i Sverige, Norge, Danmark och Holland (Polen startades upp alldeles nyligen). Inom affärsområdet Publishing finns bokförlagen Massolit (Vuxen) och B.Wahlströms (Barn & Ungdom), samt ljudboksförlagen StorySide (Sverige) och Rubinstein Audio (Holland).
Läs även bokslutskommunikén >>
Bild: Jonas Tellander, VD Storytel. Foto: Theresia Jatta Kölin
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!