Det har uppstått ordväxling mellan tidningen The New York Times och den amerikanska senatorn Ted Cruz. Senatorns bok, A Time For Truth, lämnades utanför tidningens bästsäljarlista trots höga försäljningssiffror.
Senator Ted Cruz bok A Time For Truth såldes, enligt uppgift, i 11 854 exemplar under första veckan efter lansering. Trots detta lämnades den utanför den prestigefyllda topplistan i The NY Times. Enligt uttalanden från tidningens håll berodde detta på tydliga tecken på att försäljningssiffrorna till stor del berodde på strategiska mängdköp där förlaget Harper Collins varit inblandade. I klartext anklagas alltså Harper Collins för att ha försökt köpa sig in på listan. En talesperson från tidningen förklarade att de gör en analys av försäljningen som ser bredare än att bara rena försäljningssiffror.
Både Ted Cruz presidentkampanj och Harper Collins fördömer tidningens beslut att utelämna boken från listan. Förlaget menar att de har undersökt bokens försäljningsmönster och att de inte har funnit några som helst bevis på de mängdköp som The NY Times hänvisar till. Representanter för presidentkampanjen går så långt som att anklaga tidningen för att ha utelämnat boken för att de helt enkelt inte vill att folk ska läsa den.
Publishing Perspectives rapporterar om synen på konflikten från flera mediers håll och dilemmat som NY Times har. Tidningen vet hur viktig bästsäljarlistan är för förlagen, och de gör allt för att inte bli manipulerade. Man vill att listan ska visa vad bokköpare faktiskt köpte och inte vad som har köpts i stor mängd av en köpare. Diskussionen om vad som faktiskt har hänt lär gå vidare och frågan huruvida det var rätt av NY Times att förneka boken en plats på listan eller ej lär stötas och blötas en tid framöver.
Foto CC-licens: Paul Stocker