I en artikel publicerad på dn.se i måndags kan man läsa om branschens frustration över den stora momsskillnaden mellan fysiska böcker och e-böcker.
Momsen på tryckta böcker är reducerad och ligger på 6 procent medan momsen för e-böcker är 25 procent. Detta anser man inom branschen är ett hinder för e-boksförsäljningen då kunderna inte vill betala lika mycket för en e-bok som de gör för en tryckt bok.
– Jag tror att man måste sätta ett e-bokspris som är i nivå med det som konsumenten är beredd att betala, och det är förstås ett pris som är lägre än pappersboken. Samtidigt är det viktigt att inte devalvera bokens värde. Prissättningen på e-böcker kommer vara mycket mer dynamisk, man ändrar pris upp och ner mycket oftare än på andra format, säger Eva Gedin, förlagschef på Norstedts, till dn.se.
De som argumenterar för högre moms för e-böcker menar att det är mycket billigare för förlagen att producera en e-bok än en tryckt bok. Håkan Rudels, vd för Bonnierförlagen, håller inte med.
– Det som kostar pengar är ju ungefär som på en tidning. Det är kunskap, tid och människor som i det här fallet jobbar länge med att utveckla en berättelse. Och det är ju ingen större skillnad om du trycker eller gör en e-bok av det.
Någon momssänkning på e-böcker får vi nog dock vänta på, då EU och förlagsbranschen har olika uppfattning om situationen.
Text: Patrik Daun